Mitä tarkoitetaan kertaustyylillä?

Avainsanat: antiikki

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.11.2010 - 21:39

wsoy.fi/yk/products/show/826...tegory=134

Mikä yhdistää hopeista kahvikalustoa, tyylikästä wieniläistuolia ja salongin sohvaa, jonka selusta on kolmijakoinen? Tai patinoitunutta kuparikattilaa ja vanhaa valurautaista morttelia? Ne kaikki ovat kertaustyylejä edustavia esineitä 1800-luvun loppupuolelta.

Ihanaa antiikkia jatkaa vuonna 2009 ilmestyneen Tunnista designklassikot -oppaan viitoittamalla tiellä. Teos perehdyttää aikakauden monilukuiseen esineistöön ja esittelee runsain kuvin niin kalustot, lipastot, tuolit ja pöydät kuin kaakeliuunit, valaisimet, tapetit, lasi-, hopea-, kupari- ja messinkiesineetkin - ruokailuvälineitä unohtamatta. Sisustus ja käsillä tekeminen Upeita kuvia täydentävät asiantuntijoiden laatimat, taustoittavat tekstit sekä ajanjakson kotimaisten valmistajayritysten esittelyt.

Kirjan tärkeää antia ovat tunnistusvinkit, sillä niiden kautta tutuksi tulee kertaustyylien koko kirjo: uusgotiikka, uusrokokoo, uusklassismi, uusrenessanssi ja uusbarokki. Teos on kätevästi mukana kulkeva, tiivis tietopaketti kaikille vanhan esineistön ystäville, sisustustaan vanhoilla tavaroilla maustaville niin antiikin keräilijöille kuin huutokaupoissa ja kirpputoreilla kiertelevillekin.

www.booky.fi/kirja/kokki_kar...9510366080

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.11.2010 - 22:40

Yksinkertaisesti kertaustyylit ovat jäljittelyä tai apinointia, miksi sitä nyt halutaan kutsua. !800 alkuvuosikymmenistä 1900 alkuun, kun tuli tuo jugend-tyyli. Esim. Helsingin Ritarihuone on uusgotiikkaa kaariaiheineen. On siis jäljitelty barokkia, rokokoota jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.11.2010 - 23:01

Minulle on aina opetettu, että kertaus on opintojen äiti. Tässä ei lienekään siitä kysymys, vaan aivan jostain muusta.
Toinen paikka missä kertaustyyliä harrastetaan on suomen "sotaväki", eikä sekään tunnu olevan oikein.
Pätee kuitenkin se, että ei oppi ojaan kaada.
Kiitos antiikkiin tutustuneiden napsulaisten tyyliniekkojen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.11.2010 - 19:11

Antiikin kertaustyyli kuuluu minullakin niihin hienompiin oppeihin, joista en ymmärrä mitään.
Läksyjä olen kerrannut toisenkin kerran, mutta vajavaiseksi on näköjään jäänyt.