Voiko pitkäaikainen osteoporoosilääkitys olla luille haitallista?

Luuntiheysmittauksessa sanottiin, että pitkäaikainen lääkitys voi tehdä luista rapsahtavia.
Jätetäänkö lääkitys pois jossakin vaiheessa?

Lisätty: 26.11.2010 - 13:29

Olen syönyt neljä vuotta Fosavancea.

Avainsanat: osteoporoosi lääkitys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.11.2010 - 15:20

www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa....-kuolioita

tässä linkki

Kysyjän kommentti

Asiallinen. En ollut huomannut juttua. Samoin osteoporoosiliiton yhteystiedosta löytyi lisäselvitystä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.11.2010 - 12:51

Siitä tuli ohjelma telkkarista vähän aikaa sitten, luut tulee lasimaisiksi ja on vaikeampi niitä saada taas luutumaan kuin että ei olisi sitä osteoporoosilääkettä käyttänyt, minä en alkaisi käyttämään sitä lääkettä lainkaan, siitä nyt ovat lääkäritkin erimielisiä, lääkitäänkö vai ei.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2010 - 13:10

Olen kuullut, että esim. murtuneen luun paraneminen voi hidastua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2010 - 13:52

Lääkkeen käyttäjän on aina muistettava, että lääke on aina kemiallinen aine, jolla on sekä hyöty- että haittavaikutuksia.
Lääkkeen perusedellytys on, että sen hyötyvaikutukset ovat merkittävästi suuremmat kuin
haittavaikutukset. Luulääkkeillä voidaan estää jopa 70 % murtumista suhteellisen vähäisin haitoin.

Lähteet:
www.osteoporoosiliitto.fi/ti...dok_id=473

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2010 - 14:26

Tuohon en osaa vastata, mutta erään ravintoterapeutin sanoin osteoporoosin ehkäisyyn monipuolisen ruokavalion lisänä ehdottomasti D3-vitamiinia ja huomattavasti yli THL:n suositusten. Itse käytän 5000 KY annostusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2010 - 16:07

Äitini syönyt noin 25v .tta osteoporoosi lääkettä.Sillä meni tässä 4 vuotta takaperin ranneluu .Kaatui otti kädellä vastaan . Eivät saaneet sitä ollenkaan paikoilleen. Luutu väärään kohtaan.Olisivat leikanneet. Mutta äitini ei antanut. Ei alkuun meinanut luutua ollenkaan.Särkyä ei ole ja sen takia ei leikkaukseen suostunut.Sanoi että paljon oli paikoilleen laittajia ja kukaan ei sitä osanut laittaa kunnolla.Sillä käsi on nähtävyys.Ensin kyynertaipeesta ihan linkullaan eri paikassa kun lapsena katkesi. Sitten ranne erikohdassa.
Siinä näkee hoitojen kirjon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2010 - 17:15

Kyllä minullakin on rannemurtuman jäljeltä TVH.n mutkan merkki vasemman käden ranteessa kun se murtui kipsaus väärin, mutta ei korjattu. Osteoporoosia ei ole löydetty, mutta muuten napsahti poikki
kun kaaduin. Lääkkeiden vaikutuksestahan kirjoitetaan kahdenlaista, tiedä ain amikä hyvä mikä paha.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 26.11.2010 - 19:59

Tuosta kannattaa jutella oman hoitavan lääkärin kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2010 - 21:23

Kyllä näyttää,että voivat olla vaarallisia käyttää..Itse en kylläkään käytä..