Onko kenelläkään napsulaisella astma? Millaiset oireet, millainen hoito ja pysyykö oireet hallinnassa?

Sain tänään astmadiagnoosin ja reseptit kolmeen eri lääkkeeseen. Hiukan huuli pyöreänä reseptejä tutkailen ja huomenna olisi tarkoitus mennä epteekkiin lääkkeitä ostamaan.

Avainsanat: astma

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.11.2010 - 05:44

Minulla on Astma ollut vuosia, 6 kk välein käyn Tyksissä puhaltelemassa spirometriin. Oireet pahenevat pakkasilmoilla, siksi en voi paljon ulkoilla talvella. Oire on tukehtumisen tunne ja pitää sitten ylihengitellä, minulla on Ventoline diskus avaavana lääkkeenä, saan max 6 krt päivässä sitä vetää keuhkoihini, hoitavana lääkkeenä minulla on Seretide Evohaler jota aamuin illoin 2 krt saan keuhkoihini vetää, lisäksi on Kortisoni tbl Singulair joka päivä ja pahenemisvaiheessa esim jos flunssa on ollut niin se lyö yleensä keuhkoihin ja hengityselimiin, silloin syön Prednisolon Kortisoni kuurin, en ole vuosiin enää Antibioottia saanut keuhkoputken tulehduksiin jolla ennen minua pahassa vaiheessa hoidettiin. Lääkitys on jokaiselle ns haettava kokemuksen kautta, sellainen mittari pitää kotiin hankkia ja siihen puhallella , lääkäri antaa jokaiselle ohjearvon miten pitää lääkitä ja milloin pitää sairaalaan lähteä jos liian alas mittari menee eikä avaavasta lääkkeestä ole apua. Lääkkeet on pahuksen kalliita, 6kk jälkeen saa kelakorttiin merkinnän että 72 % Kela korvaa. Minulla on hyvin oireet pysyneet kurissa kun noudatan ohjeita . Pidän tuollaisen avaavan lääkkeen aina mukanani, on jokapuolella niitä minulla täällä kotona.

Lisätty: 26.11.2010 - 05:54

Ja sitten pitää tulla vähän siivoushulluksi, makuuhuone ja sänky pitää tosi hyvin ja usein siivota, minä usein pesen höyrypesurilla patjani ja petauspatjani ja usein pesen tyynyni ja täkkini ja lakanat usein vaihdan ja joka päivä petivaatteeni ravistan, se pölypunkki aiheuttaa paljon niitä oireita, lisäksi meillä on 2 ilmanpuhdistinta, on hyvät koneet juuri Astmaiselle ihmiselle.

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksestasi ja myös viestistäsi, kaikki saamani tieto on tullut todella tarpeesen!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.11.2010 - 22:29

Ei ole astmaa, mutta kerran lääkäri määräsi astmalääkkeitä johonkin, jota en enää muista. Söin niitä jonkun aikaa, kärsin ilmeisesti huonosta sisäilmasta. Sinuna lisäisin D-vitamiinin pitoisuutta elimistössä. Astmakin on tulehdussairaus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2010 - 09:18

Mulla todettiin astma muutama vuos sitten.Hyvin on menny, kun saatiin lääkitys kohilleen.Astmaatikot kuuluvat riskiryhmään ja saavat halutessaan influenssa-rokotteen.Minä kävin sen eilen terkkarissa ottamassa.Olen myös hankkinut erityisuimakortin 50e,voimassa vuoden ostopäivästä lähtien.Se oikeuttaa käymään rajattomasti paikkakuntani uimahalleissa.Ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin :-)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2010 - 09:23

Tässä linkki...

www.tohtori.fi/astmaklinikka...src=google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2010 - 10:45

Ei ole vielä astmaa on vaan hiukan alergisia reagtioita ollut. Mutta helpottaneet ,ei hätää.Menee ohitse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2010 - 12:52

Minulla on todettu astma. Jäin pois työpaikaltani, jossa todettiin hometta ja niin astmakin häipyi miltei kokonaan. Lääkkeitähän on todella monenlaisia ja kestää vähän aikaa ennenkuin se oikea löytyy. Nyt saan olla pitkiä aikoja ilman lääkettä, mutta joskus tulee kuristava ote rinnassa. En tiedä mistä. Varalääke kyllä auttaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2010 - 18:42

Itseläni ei ole, mutta mieheni kuoli 1993 astmakohtaukseen kadulle. Oli pienellä pakkasilmalla kävelyllä
Sturenkadulla Helsingissä ja Paavalin kirkonluona tuupertui kadulle, keuhkoputket laajeni sisäänpäin, joten hän tukehtui. Lääkkeet oli ja hoito Laakson sairaalassa, mutta tapahtumaahan ei voinut estää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 26.11.2010 - 19:42

Löydätkö tuolta wikin linkistä tietoa:
fi.wikipedia.org/wiki/Astma

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2010 - 21:32

Onneksi en kärsi astmasta..