-m-
Kysytty: 22.11.2010 - 12:18

Voinkohan luovuttaa verta vasemmasta kädestä tänään kun sain kortisonipiikin oikeaan kyynärpähän neljä päivää sitten?

Avainsanat: verenluovutus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 25.11.2010 - 22:10

Löytyisiköhän tuosta testistä apua.
www.sovinkoluovuttajaksi.fi/

Kysyjän kommentti

Kiitos Ida, hienon sivun laitoit.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.11.2010 - 13:37

Mitkä ovat tavallisimmat verenluovutuksen esteet?
On aivan tavallista, että et voi luovuttaa verta jokaisella käynnilläsi. Noin 10 %:lla verenluovutukseen saapuvista on jokin tilapäinen verenluovutuksen este. Yleensä luovutus on kuitenkin mahdollista jo muutamien päivien tai kuukausien kuluttua. Karenssilla eli verenluovutuksen siirtämisellä halutaan varmistaa luovuttajan ja potilaan turvallisuus.

Tavallisia tilapäisesti verenluovutuksen estäviä asioita ovat flunssa ja muut infektiot, tatuoinnit, pigmentoinnit ja lävistykset sekä sairauden hoitoon ja tutkimukseen liittyvät toimenpiteet. Lääkkeet eivät välttämättä estä verenluovutusta, mutta itse sairaus voi sen estää. Pysyvästi luovutuksen estävät esimerkiksi sepelvaltimotauti, aivoinfarkti, lääkehoidossa oleva diabetes, epilepsia ja syöpä.

Omaa sopivuuttaan luovuttajaksi voi kysyä ilmaisnumerosta 0800 0 5801 tai osoitteesta verenluovutus(at)veripalvelu.fi. Sopivuus verenluovuttajaksi arvioidaan kuitenkin lopullisesti vasta luovutuspaikalla.

Syön kolesterolilääkkeitä/verenpainelääkkeitä, voinko silti luovuttaa verta?
Kolesterolilääkkeet (esimerkiksi statiinit) eivät enää estä verenluovutusta, jos itse sairaus ei ole esteenä verenluovutukselle. Myöskään verenpainelääkkeet eivät välttämättä estä verenluovutusta. Veripalvelun nettisivuilla kohdassa " Kuka voi luovuttaa verta " on lista yleisimmistä verenluovutukseen vaikuttavista lääkkeistä ja sairauksista.

www.veripalvelu.fi/www/622

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.11.2010 - 14:16

Kun menet luovutuspaikkaan, kerro tuosta kortisoniläälkityksestä eli pistoksesta, kertovat siellä voitko nyt luovuttaa verta. Kysyvät mielestäni myös asiaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.11.2010 - 17:56

Paikalla selviää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.11.2010 - 19:48

Vasemmasta kädestä tulee ruotsinkielisille ja oikeasta suomenkielisille sopivaa verta:-D. Muuten tuossa ei ole estettä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.11.2010 - 21:02

Siellä kysytään ja täytyy täyttää kaavake.Itse olen aina tarkkaan kertonut. Minä viimeksi kerron että on hammaskivee poistettu hammaslääkärillä.Lääkkeet vaikuttaa. Sen näät siellä sitten, pääset ainakin hyville päiväkahveille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.11.2010 - 21:25

Kyllä paikanpäällä asia selviää..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.11.2010 - 15:10

Kerro ennen luovutusta kortisonipiikistäsi.