Miksi raaka peruna tummuu kuorittuna,jos ei ole vedessä??

Avainsanat: raaka peruna tummuu..

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.11.2010 - 12:12

Paavon perunasivulla on pitkä selitys, joten laitan vain linkin:
www.saunalahti.fi/ahven/peru...arti55.htm

Kysyjän kommentti

Kiitos hyvästä linkistä..

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.11.2010 - 10:59

fi.wikipedia.org/wiki/Peruna..._ravintona En kyllä osaa sano . Mutta tolla hapenkanssa kosketutuksiin joutua, on osa syynä.Hyvä aine ja tärkeä tuo peruna .Vaikka moni jättänyt ravinnostaan poi. Sellainen maku johon en kyllästy mutta täyttää.hYvät vitamiinitkin.Saa laitettua monen laista herkkua .Pääruoka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2010 - 12:28

Kiitos Liisukka kysymyksestäsi, olen tuota usen ajatellut ja kiitos myön palisanterin vinkistä.
Luen sitä harpoten, koska on pitkä juttu, mutta ehkä asiaa selviää siitä
.
Tavallisesti juorin kyllä perunatkin, kuten kaikki juureskasvit kylmään veteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2010 - 15:50

Onhan sekin ihmeellinen asia kun ihminenkin tummuu etelän aurinkorannalla. Toisaalta taas kun likoaa vedessä niin ei pääse tummumaan. Tarpeeksi kun kumpaakin paahtaa niin kuori irtoaa. Ihmeellisiä ovat ihmisten ja perunoiden tiet. Siemenestä molemmat alkunsa saa. Kumpikin aikanaan kuitenkin maahan päätyy. Elinkaaren pituudessa on vain pieni ero.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2010 - 16:40

www.mtt.fi/koetoiminta/pdf/m...n1s12b.pdf

tässä taitaapi olla myös vastaus...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2010 - 18:35

Toffen linkistä varmasti paljon apua. Vaan miksi jättääperunat kuiviltaan tummumaan, kun ne voi laittaa myös kylmään veteen, mikäli niitä on tarve kuoritttuina säilytellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.11.2010 - 21:51

Eipä ole tuota tullut mietittyä sillä laitan perunat aina kylmään veteen odottamaan jos kuorittuani niitä heti laita valmistumaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2010 - 03:29

Olen tuota jutskua useasti miettinyt, mutta tulipahan nyt täydentävä vastaus asiaan.