Kuinka pitkä koulumatka teillä oli kierto-, kansa- tai peruskoulun ekaluokilla? Ja millä sen kuljitte?

Avainsanat: koulumatka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.11.2010 - 15:35

3,5 KM. Pyörällä kuljin syksystä kevääseen. Koulukyydeistä ei ollut puhettakaan kuin yli 5 km:n matkoille.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

-m-
Vastattu: 19.11.2010 - 15:48

Asuimme Kaarinassa Littoisissa jossa oli oma koulu. Koulumatka sujui kävellen kun sitä oli vain kilometrin verran. Pyörällä ei saanut kulkea kuin vasta neljäsluokkalaiset, mutta minä kulljin koko ala-asteen kävellen. Yläasteelle pitikin sitten mennä Kaarinan keskustaan. Matka sujui koulubussilla kun sitä kertyi yli 5km.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2010 - 15:49

Minulla oli 6 km matkaa kouluun, linja-autolla sen kuljin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2010 - 16:42

Minulla on 6 m km ja suksilla, jalan ja potkukelkoilla, taisi konkinlainen pyörä rämäkin oll alla joskus.
Tie oli tavallinen kärrytie, joskus naapuri kyyti tytärtään kouluun ja oli juhlaa pääst ronkkeli reen pakolle tai
harvemmin kirkkoreen jalaksille. ei ollut auruskalustosta tietoakaan, Aukeella paikkalla mentiin aitaa myöten, että päästiin pellon toiselle puolen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2010 - 17:01

asuttiin raumalla ihan voi sanoa koulun vieressä yksi korteli vain matkaa , joka meni siin vajaas 10 minuutis ... jos nyt oikein muistan , mutta koulutie tai käytävä näkyi ikkunastamme , jotta äidin ei tarvinnut murehtia missä lettipää viipyy ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2010 - 18:00

1220 lapsen askelta, omin jaloin tepasteltiin mennen tullen ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.11.2010 - 18:14

Alaluokat meni kävellen, pyörällä ja suksilla, välillä myös reellä. Matkaa oli 3.5 km per sivu. Viimeisimmät vuodet pakolliseen opinahjoon olikin jo matkaa 18 km yhteen suuntaan. Se taittui linja-autolla, välillä maitojunassa maitoauton kyydissä. Joskus keväällä joskus pyöräilinkin mennen tullen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2010 - 18:15

Veikkaan että kaksi tai kolme kilometriä. Ekaluokan menin jalan, loput luokat pyörällä. Ei silloin ollut koulukyydistä tietoakaan. En ainakaan muista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2010 - 18:48

Kaupungissa kun asuttiin niin kilometrin verran sitä oli. Kauan se välillä kesti. Ei pituuden takia, mutta leveyttä oli sitäkin enemmän. Poikien vallattomuutta lienee ollut mukana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2010 - 21:57

Kansakoulu oli ihan nurkan takana...amattikouluun oli matkaa noin..3 kilometriä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2010 - 22:54

1-2 lk. 3km jalan ,en oikein muista mitään.3.lk 4km jalan.4-5-6 lk. 5-6km.Minä kuljetin pikkuveljeni tarhaan, aamulla ja illalla kotiin.
Meidän lähelle toi työläisiä linjaauto ,sillä menimme kaupunkiin.6.30 olimme menossa ja illasta 3.30 kotiin päin. Mulla oli talvella aina pulkka kun oli pysäkiltäkin matkaa .Laitoin kaikkitavarat ja veikan pulkkaan ja vedin. Se helpotti hiukan .
Mulla koulutarvikkeet, välillä luistimet ja suksetkin. Veikalla varavaatekassi.Aina sama aika . E vaikuttanut mitään, vaikka oma kouluun menoaika olisi ollut 10 tai pois 13 .
Sitten lähdin 7-8 eri kouluun ja veikkaa rupesi kuskaan toinen sisko.
Oli taivaallista vaikka koulumatka olikin 6km .Sain vapaasti itsekseni kulkea vanhalla pyörällä ,jalan, hiihtäen. Matka taittui hyvin.
Olin ihan puhki tuosta veikan kuskaamisasta. Se oli vaan tehtävä. Äiti oli mennyt jo 6 mennessä tehtaalle.

Lisätty: 21.11.2010 - 05:47

Ei ollut koulukuljetuksia saatika aurauksia joka paikassa.Autojakin erittäin vähän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2010 - 10:38

kilometrin verran on melkein aina tuo matka ollut ja sekin tehtiin kävellen...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2010 - 13:58

Kaverin kanssa kävellen taittui matkat sukkelaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2010 - 21:12

Olisin arvioinut, että alakouluun olisi ollut matkaa n. 5 km, mutta Googlen kartta näyttikin että oli vain 2 km. Kesällä polkupyörällä ja talvella suksilla vähän suorempaa reittiä peltoja pitkin.
Silloin pienenä, se tuntui paljon pidemmältä. 50-luvulla Ruotsissa.
www.google.com/maps?f=d&...h&z=15