Tunnetteko tai tiedättekö sellaisia talouksia, joissa ei ole sähköä?Tai sähkölaitteet ovat vähissä: ei tv:tä, jääkaappia, s-hellaa

Avainsanat: sähköistys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

-m-
Vastattu: 19.11.2010 - 09:56

Työkaverini, joka asustaa täällä Sipoon suunnalla ei omista televisiota, eikä hän sitä muuallakaan katso. Hän asustaa perheineen vanhassa kauppalassa jota he ovat peruskorjanneet vanhoja menetelmiä käyttäen. Heidän pihalta löytyy muutenkin vanhoista tavaroista kyhättyjä laitteita ja leluja joita meidän isoisät jo aikoinaan käyttivät. Kuitenkin hän on nykyaikainen ja sosiaalinen mies eikä millään tavoin omalaatuinen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.11.2010 - 10:19

En nyt taida ihan muistaa. Vaikka kovasti mietin. Mutta kyllä niitä on paljon vielä tuollaisiakin paikkoja .

Minun kotona kun olin lapsi ,jossa asuni 15v.tta. Ei ollut omaa vesikaivoa, sähköä,joten siinä kaikkia.
Muistan kuinka oli kaamosta heti kun enemmän joutui sisälle jäämään ,Tuosta syyskuusta tuonne huhtikuulle. Sitten olikin upean valoisaa.

35 neliön asuintalo, kahdeksalle henkilölle.Vesi haettiin puolenkilometrin päässtä.Vesikelkalla tai pyöränsarvissa kaksi ämpäriä.
Öljy haisi jokapaikassa kun oli valonlähteenä lyhtyjä.Paristoilla oli sentään matkaradio. Josta kuuli uutiset ja musiikkia.
Kyllä sen muistaa kun pakkanen nurkissa paukkui ja hella lämmitti ja ihmiset.
Kouluun matkaa 5km ei yleisiä kulkuneuvoja ,ei koulukuljetuksia.Ei kunnon vaatteita.

Sähkön puuttuminen rajoittaa uskomattoman paljon. Myös veten. Polttopuilla sai lämmön jolla myös keitettiin.
Itse katsoin tv .tä 15v.aana ekan kerran.Olisihan tuosta paljon kerrottavaa . Mutta en tiedä meninkö muistelmissani jo liian pitkälle. Taitaa toiset pikästyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2010 - 10:56

Ilman sähköä olevia talouksia en tunne, mutta muutama sellainen jossa ei ole TV:tä ja yksi sellainen jossa ei ole jääkaappia eikä TV:tä (heillä on hyvä kylmäkellari).
Digiaikaan siirtymisen yhteydessä tuli tuo TVstä luopuminen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2010 - 11:18

Ei ihan heti mieleen juolahda tuollaista tapausta. Odotellaan vastauksia, jos jossain päin olisi. Televisiottomia talouksia kyllä tiedän, mutta muita en.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2010 - 11:56

Meillä ei ole tv:tä.
Lapsille (teinejä) riittää tietsikat.
Ihana rauha.
Käymme sitten konserteissa, elokuvissa ja teattereissa, kun mieli tekee. Näillä on suurempi elämyksellinen vaikutus, kun ei ole audio tulvaa kotona.
Luemme ja kuuntelemme radiota.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2010 - 13:52

Enpä taida tuntea, taitaapi olla sähköt kaikilla laskuineen...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2010 - 15:37

En tunne sellaisia talouksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2010 - 15:51

En minäkään tunne yhtäkään sellaista talousta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2010 - 17:04

eipä ol etullut vastaan sellaista tahveroista, joka ei sähkölaskusta valittaisim minä muiden mukana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2010 - 17:24

oi kunpa oisit kysynyt tunnetko talouksia , jossa käy kaikki sähköllä melekin kuin ropotilla niin sihen ois helpompi vastata tänä päivänä ... jaa lasketaax tähän kesämökit .. sit tiedän tuttavallamme ei ole sähköä , eikä mitään muutakaan , kuin pattereilla toimiva radio ja kaasuhella ... kaiken huipuksi heillä ei ole edes tietä sinne mökille eikä ulkohuussia vaan riuku ...hyvin he viihtyvät .. meitin tupa-auto kun on siellä polun/ laidunten päässä niin poikkeevat mieluusti katsomaan meillä tv,tä ...no uutisia ja säätä lähinnä ... eipä sitä just muuta katsokaan mekään reissus kun ollaan ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.11.2010 - 18:05

Ei ole tiedossa. Mutta varmasti tuollaisiakin vielä löytyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2010 - 18:25

Sähköttömiä talouksia en tiedä, varmasti vielä on. Mutta kyllä elämä tuntuisi vaikealta ilman sähköä. Telkuttomia talouksia tiedän, mutta heilläkin on netit käytössä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2010 - 11:07

en tunne

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2010 - 14:24

En tunne, mutta tv-ohjelman perusteella sellaisia vielä on pohjoisessa Suomessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2010 - 19:33

Tunnen ihmisiä,jotka selviävät ilman mainitsemisiasi