Olen 13v ja 15v poika hakkas mut. on mustasilmä kauheat kivut pää kipua hampaita puuttuu. Minkälaisia korvauksia voisi saada?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.11.2010 - 22:41

Keskustele vanhempiesi kanssa. Käy pikemmiten terveyskeskuksessa / päivystyksessä tarkastuksessa, ettei vain ole mitään piileviä pää- tai niskavammoja.
Siellä osataan neuvoa ja neuvotaan eteenpäin.
Lääkärintarkastusta tarvitaan jatkossa rikosilmoitukseen ja oikeudessa.

Jos on ihan tuore tapaus, niin kannattaisi soittaa poliisille
Rikoksen uhrit www.intermin.fi/poliisi/home...endocument
Rikosilmoitus www.intermin.fi/poliisi/home...endocument

Ohjeita www.poliisi.fi/poliisi/home....as2008.pdf

Ota yhteyttä Rikosuhripäivystykseen sieltä neuvotaan eteenpäin.
www.riku.fi/fi/etusivu/

Voit nykyään tehdä Rikosilmoituksen Netissä. Vaatii tosin tunnistusta joko pankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla joka vaatii kortinlukijalaitteen.
www.intermin.fi/poliisi/home...silmlomake

Korvauksia kyllä voit saada, mutta se kestää kauan, raastuvan kautta.
www.valtiokonttori.fi/Public...deid=16806
Onko sinulla jotain vakuutuksia ?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.11.2010 - 22:52

Olen putte_46 kanssa samaa mieltä asiosta..Käy todella pikaisesti lääkärissä..saat silloin lääkärintodistuksen,mitä sinulle on käynyt..ja apua tarvittaessa..Todella vakavaa..jos päähän saa ruhjeita..
Toimi mahdollisemman nopeasti..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2010 - 06:09

Rikoslain 3 luku 4 § määrittelee rikosoikeudellisen vastuun alkamisen seuraavasti : Rangaistusvastuun edellytyksenä on, että tekijä on teon hetkellä täyttänyt viisitoista vuotta ja on syyntakeinen.

Alaikäiseen henkilöön kohdistuneen rikoksen johdosta (esimerkiksi pahoinpitely) oikeus syyttämispyynnön tekemiseen on huoltajalla.
Rikoksen uhrina eli asianomistajana lapsella on samat oikeudet ja velvollisuudet kuin muillakin asianomistajilla. Lapsella on oikeus vahingonkorvaukseen hänelle aiheutetusta vahingosta, hänellä on oikeus olla vastaamatta hänelle esitettyihin kysymyksiin ja häntä koskee myös totuudessa pysymisvelvollisuus.
Jos vahingon on aiheuttanut kahdeksaatoista vuotta nuorempi, on hän velvollinen korvaamaan siitä määrän, joka hänen ikäänsä ja kehitystasoonsa, teon laatuun, vahingon aiheuttajan ja vahingon kärsineen varallisuusoloihin sekä muihin olosuhteisiin katsoen harkitaan kohtuulliseksi.

Lähteet:
rikoslaki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2010 - 07:14

Toimi vaan niinkuin edelliset sua neuvoo älä jätä hakkausta siihen. Hakkaaja voi olla tappaja ,jos ei puutu ajoissa.Saa lopun pahoinpitelyyn.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2010 - 08:13

Kysyjä ei maininnut olivatko pojat omia?
Anteeksi lukihäiriö hakatuksi tullut on 13v.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2010 - 08:25

Välittömästi lääkärille. Juridisesta puolesta en osaa sanoa tarkemmin mutta on kyse rikoksesta jota ei kannata päästää läpi noin vaan. Tuollaiset hakkaajat jatkavat toimintaansa jos ei siihen puututa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2010 - 13:57

Lääkärille ja poliisilaitokselle tekemään rikosilmoitus...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2010 - 14:37

Yllä onkin jo asialliset, hyvät neuvot ikävään tilanteeseen. Kaikesta huolimatta toivon, että tämä kysymys olisi pelkkä provo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2010 - 17:09

apua läkäristä ja poliisilta siinä ne tärkeämmät,loppujutut selviää sen perustelleella,mutta ole tarmokas ja vanhempsi mys.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.11.2010 - 18:03

Vaikka sinä niitä korvauksia saisitkin, ei se poista kipua eikä sitä tunnetta mikä pahoinpitelystä jäi.
Toivottavasti kaikki selviää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2010 - 18:28

Olen samalla linjalla Puten kanssa, terveyskeskuksesta neuvovat asioiden laittoa eteenpäin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2010 - 17:41

Hakkaminen on väkivaltaa. Sitä ei pidä hyväksyä. Sinä et ole syyllinen siihen, että joku hakkaa sinut. Hakkaja on aina syyllinen. Toimi aikaisempien vastaajien ohjeiden mukaisesti. Muuten sinut joko hakataan uudestaan, tai sitten joku toinen joutuu uhriksi. Katkaise hakkaamisen kierre.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.11.2010 - 15:26

et saa mitään jollet käy näyttämässä ittees lääkärillä ja tee ilmoitusta sheriffeille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2010 - 17:13

Toi on selvästi poliisijuttu. Asia pitää hoitaa. Hakkaajia ei kannata suojella.