Mistä sanonta: tapahtui kreivin aikaan ja mitä tarkoittaa?

Avainsanat: kreivin aikaan

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.11.2010 - 21:47

Tässä eräs selitys www.kotus.fi/index.phtml?s=983

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.11.2010 - 21:51

Ei tippunut viimistä hikitippaa, vaan ehdittiin ajoissa minne sitten oltiinkin menossa.

Näin se joskus lienee ollut. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen mukaan.

Kreivi Pietari Brahe oli Suomen kenraalikuvernöörinä 1600-luvulla. Tuo aika – kreivin aika – oli uudistusten ja edistyksen aikaa niin talouden kuin sivistyksenkin alalla. Vuosisadat ovat tehneet tehtävänsä, ja Pietari Brahe on monelta jo unohtunut historian hämärään. Kreivin aika on kuitenkin jäänyt kieleen, tosin uuden merkityssisällön saaneena. "Tulit kreivin aikaan", voimme sanoa, kun joku saapuu sopivasti, parhaaseen mahdolliseen aikaan.

Lähteet:
www.kotus.fi/index.phtml?s=983

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2010 - 22:30

Tulee niinsanotusti hyvään aikaan viime tipassa. Pelastus kenties kun hän saapui.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2010 - 23:05

Kun jollakin on joku hätä.. saapuu paikalle ja voi olla avuksi..silloin tulee kreivin aikaan paikalle..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2010 - 08:18

Juuri oikeaan tapahtuu se, mikä taphtuu kreivin aikaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2010 - 08:25

Jonkin asian ajoitus oli täsmälleen oikea.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2010 - 18:41

Juuri oikealla hetkellä olet tullut oikeaan aikaan oikeaan paikkaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2010 - 19:09

tarkoittaa samaa kuin ehdin viimetipalla. eli juuri oikeaan aikaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 18.11.2010 - 23:56

Alkuperää en tiedä, mutta kun tapahtuu Kreivin aikaan, tapahtuu juuri oikeaan aikaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2010 - 18:45

Kuin tilauksesta, tapahtui mitä parhaimpaan aikaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.11.2010 - 21:28

Tapahtuma tai asia tapahtuu juuri suunnitellulla ajalla ja tavalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2022 - 16:46

"Viime hetkessä" mutta vain myönteisessä merkityksessä. Periaatteessa yleisemminkin "hyvään aikaan", mutta tunteeko kukaan yhtään esimerkkiä muusta sellaisesta kuin "viime tipassa"?

Alun perin tarkoitti aikaa, jona "hyvä" kreivi Pietari Brahe oli Suomen kenraalikuvernööri (1637–1640 ja 1648–1654, mm. Kristiina-kuningattaren aikaan perusti kaupunkeja ym.) ja drotsi eli kuninkaasta seuraava, vastusti noitavainojakin.

Mielestäni nykyään sanontaa kuitenkin käytetään lähinnä vain silloin, kun joku tulee viime hetkellä pelastamaan tilanteen. Siksi tämän linkin "parhaaseen aikaan" ei ole totta: olisihan yleensä ollut paljon parempi tulla aiemmin pelastamaan tilanne.
www.kotus.fi/nyt/kolumnit_ar...vin_aikaan

Sitä voi silti käyttää vain myönteisessä mielessä, ei edes neutraalissa. Sillä ei siis voi korvata fraasia "viime hetkessä" silloin, kun henkilön joka tapauksessa piti tulla/toimia määräaikaan mennessä, ellei hänen onnistumisensa ollut saavutus.