Yksityisalue vs. jokamiehenoikeudet?

Eli onko metsään merkityllä yksityisalueella lainvoima? Ja missä se raja menee? Pitääkö olla rajamerkein merkitty tontti. Mistä tiedän, että mihin jokamiehenoikeudet loppuu ja yksityisalue alkaa? Kyse on kuitenkin ryteikköisestä metsästä.

Avainsanat: yksityisalue

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.11.2010 - 14:49

Ymmärtäisin asian niin, että metsässä olevalla alueella saa vapaasti liikkua, ellei alue ole suljettu (aidattu), jos se ei aiheuta vahinkoa, eli tekstissä kohdat: "Et saa:".
Jokamiehenoikeudet www.ymparisto.fi/default.asp...amp;lan=fi
tai personal.inet.fi/hima/pekkar...dorder.htm
Pulmiakin on www.ymparisto.fi/default.asp...amp;lan=fi

Lisätty: 28.11.2010 - 13:51

Kopioin tähän vielä suoraan tekstiä Helsingin Sanomista,
Su 28.11.-10, Usko Siskoa sivu D7
Ystäväni, metsä kuuluu kaikille. Pihapiiriin ei patikoijalla toki ole asiaa, mutta metsässä kulkemista ei ole kenelläkään oikeus estää. Jos kyltissä lukee "yksityisalue", se ilmoittaa asiantilan, mutta ei velvoita sinua mihinkään. Jos kyltti sen sijaan kieltää kulkemisen metsässä, voit ilmoittaa siitä poliisille. Luonnonsuojelulaki nimittäin selkeästi kieltää pystyttämästä "sellaista kulkemisen, maihinnousun tai muun jokamiehen oikeuden käyttämisen kieltävää taulua, jonka asettamiseen ei ole lakiin nojautuvaa perustetta."

Lähteet:
Helsingin Sanomat, Su 28.11.-10, Usko Siskoa sivu D7

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.11.2010 - 17:10

metsässä on jokamiehen oikeus marjastaa kuin sienestää...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2010 - 17:20

Jos se on jonkun piha alue vaikka onkin ryteikkö.Ei jokamiesoikeutta. Mutta muuten metsässä voi vapaasti kulkea .Onhan niitä omistus haluisia laittaavat metsään yksityisalue kulkeminen kiellettyä. Ei niillä ole lain voimaa silloi. Jos ei mitään pihaa,puutarhaa,rauhoitusta muuten.Maalaisjärkeä.
Joskus on jotain jalopuita ja sitä suojellaan puutarhan perustein.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2010 - 18:00

Kyllä kai siinä joku raja on kuinka lähelle pihapiiriä voi mennä (häilyvä). Kulkea saa, mikäli viranomainen ei sitä ole merkein kieltänyt (armeija, tulli, rajavartio, lentokenttä jne.).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2010 - 19:16

Terveen järjen käyttö suotavaa eli toisten pihapiirissä tai sen välittömässä läheisyydessä ei jokamiehen oikeuksia pidä ryhtyä käyttämään. Metsässä ja muuten vaan korvessa se on ihan eri juttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2010 - 21:38

putte_46 läväyttikin lait ja selitykset "pöytään" mitäpä noihin lisäämään.
Niitä privat omrode kylttejä levittelevät turhan paljon varsinkin täälläpäin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 18.11.2010 - 23:28

Mielestäni sellainen ihminen joka maansa laittaa yksityisalueeksi, voisi vetää nauhat tonttinsa ympäri ja selvällä suomenkielellä että yksityisalue
Olen tapellut naapurini kanssa ns. yksityisalueesta. Kun annoin tiedoksi ettei ole kylttiä ainakaan meille päin näkymässä - hän soitti poliisit.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2010 - 03:12

En ehkä yksityisalueelle lähtisi ilman maanomistajan lupaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.12.2010 - 13:21

saat kulkea yksityis alueella jos et aiheuta mitään vahinkoa.ainakin minä luulen.
kannattaa silti olla maanomistajan lupa ettei tule riitaa.