kertokaahan miten saa tehtyy kunnon karjalanpaistin?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.11.2010 - 07:39

Karjalanpaisilihoja tuoreita. Minä enne ostin erikseen ,laitoin siihen nautaa ja lammasta 600g.
100gsianlihaa rasvaista.vähän maksaa.Nythän on valmiiksi laittettuja.
MUtta voihan sitä vieläkin itse päättää mistä lihoista tekee. suolaa ja kuumaa vettä.laitetaan kanneliseen pataan tai ruukkuun.
Vettä että lihat peittyvät juuri ja juuri.Ilman kantta kuumaan uuniin, että päälimmäiset lihanpalat ruskistuuvat ,käännellään ettei pala . Kun on saatu ruskistettua ,huolehditaan että vettä riitävästi.

Kansi päälle ja lämpöä pudotetaan. Annetaan hautua 3tuntia.Sekaan voi laittaa pippureita.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.11.2010 - 08:31

Bongarin ohjeella onnistuu. Minä vielä lisäisin siihen, että lihat kannattaa kevyesti pinnalta ruskistaa pannulla ennen uuniin laittoa, näin tulee kaunis ruskea pinta. Laitan sekaan aina puolikkaan sipulin, porkkananpaloja ja laakerinlehtiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2010 - 08:36

Itse käytän nautaa, sikaa ja hirvenlihaa. Ruskistan ne ja laitan lihalimen nesteeksi uunipataan. Suolaa, sipulia ja maustepippureita sekä pari laakerinlehteä. Laitan myös hiemen porkkana- ja lanttukuutioita. Tää minun tapa tehdä on siis vähän poikkeava perinteisestä karjalanpaistista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2010 - 09:04

Perusohje on lihojen osalta se että käytetään nautaa ja possua puolet ja puolet. ntykyään saa ainakin omasta kaupastani valmista sekoitusta myös irtopainona. Mausteeksi pippuria, laakerinlehtiä, ja porkkanaa laitetaan mukaan. Etelä-karjalainen anoppini on opastanut asiassa, toki oma äitinikin laittoi vastaavaa mutta se ei ollut nimetlään karjalanpaisti.
Ruskistan lihat ensin pannulla vaikka perinteisen reseptin mukaan niin ei tehdä.
Muut kommnervenkit tuossa onkin selitetty jo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2010 - 09:55

Karjalanpaistiin nykyään laitan lammasta,bongarin ohje on hyvä,mutta mie en laita maksaa,maksaa kyllä syömme harvakseltaan pihveinä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2010 - 11:17

tässä resepti

reseptivihko.net/karjalanpaisti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2010 - 18:37

Minun karjalanpaistini on hyvin yksinkertainen possua, nautaa vähän, merisuolaa, sipulia ja laitanpa jonkun porkkanankin.
Kuulusihan siihen maksaakin, mutt en laita. Teen aika harvoin, kun mielestäni nauta vaatii niin pitkän kypsymisajan, että ei sielu siedä sitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2010 - 21:17

Nautaa,sikaa,sipulia,porkkanoita reilusti,kun tulevat todella hyvän makuisia ..suolaa ja laakerinlhteä..Haudutan hyvin leivinuunin jälkilämmössä...tulee tosi hyvää,vaikka harvoin tulee tehtyä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 16.11.2010 - 23:33

Minä tiristän ensin sianlihan pannulla. Sitten heitän punaisen lihan - omassa tapauksessa hirvenlihan - siihen pannulle paistumaan. Sipulilohkoja sekaan. Ladon sitten lihat uunipataan porkkanaviipaleiden, kokonaisten pippurien ja laakerinlehtien kanssa. Lihaliemikuutio sekaan ja uuniin miedohkolle lämmölle pariksi kolmeksi tunniksi.
Kunnollisuudesta en osaa sanoa mutta meillä uppoo kansaan kuin häkä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2010 - 15:15

uunissa 100 asteessa vähintään 5 tuntia jos haluat hyvää ja mureata.