Olen uusavuton ja haluan syyshuoltaa polkupyörän. Käytänkö ketjuihin öljyä, crc:tä, WD40: tä vai mitä?

WD 40 on siis joku semmoinen voitelu&ruosteensuojaspray jota kaapista löytyy.

Avainsanat: polkupyörä syyshuolto tee–se–itse

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.11.2010 - 22:35

Kettinkeihin käy parhaiten ohut öljy, esim. just WD tai CRC. Älä erehdy kuitenkaan suihkimaan moottoripyörien kettinkeihin tarkoitettuja, joissa sideaine. Siihen meinaan loppuu matkanteko.
Pese ketjut ensin. Laatikko alle, vanha tiskiharja ja aika hyvä on moottoripesuaine, liukenee huuhtelussa vedellä.
Terv. Napakettu

Kysyjän kommentti

Olipa selkeät ohjeet. Pyörä on nyt kunnossa ja odottaa varastossa ensi kesän pyöräretkiä! :-)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.11.2010 - 04:40

mm. prismassa myydään polkupyörän ketjuöljyä " Bike oil CRC".
- ainutlaatuinen voitelu- ja tunkeutumiskyky
- suojaa korroosiolta
- voitelee ketjut, vaihteet,
polkimet, rattaat yms

täällä ohje syyshuoltoon:
yle.fi/aamutv/article.php?id=1077

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.11.2010 - 04:41

www.topintori.com/hhs-drylub...p-219.html
Tuossa on oivaa ainetta ketjuille. Pitäisi löytymän jokaisesta varaosaliikkeestä ja monesta tavaratalostakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.11.2010 - 07:05

Sun tarttis hommata sellainen poikakaveri jolla ei ole peukalo keskellä kämmentä, koska se on tiellä siinä monessa hommassa. Tästä annat hänelle päivittäisohjeen:
fi.wikibooks.org/wiki/Polkup..._puhdistus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.11.2010 - 08:26

CRC ketjuihin....

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 12.11.2010 - 11:52

Vai vielä uusavuton, höpö höpö. Moniko uusavuton muka edes ajattelee huoltaa pyöränsä? Uusavuton on sellainen joka jättää pyöränsä lumihankeen ruostumaan ja keväällä ihmettelee miksei polkeminen suju.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.11.2010 - 12:51

En tee mitään erityistä syyshuoltoa, kyllä fillari täytyy pitää jatkuvasti kunnossa. Ketjuihin ja rattaisiin riittää aivan tavallinen yleiskäyttöinen ns. ompelukoneöljy, kirkas ohut neste, jota pienissä litteissä muovipulloissa myydään mm. fillariosastoilla. Nuo spreijattavat nesteet ovat sen verran jytyjä, että voivat vahingoittaa muovi- ja kumiosia, käyttäisin niitä vain, jos pitäisi avata jumiutuneita ketjuja tms. Paksummat öljyt ja vaseliinit ovat siksi huonoja, että keräävät likaa ja tekevät rattaisiin ja ketjuihin paksua mustaa töhnää.
Siitä vaan varovasti tiputtelet öljyä ketjulle ja pyöräytät kampea tai ajelet niin, että kaikille rattaille tulee öljypinta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.11.2010 - 13:46

Mieheni mukaan aseöljyä ketjuihin, toinen vaihtoehto, että menet pyöräliikkeeseen, josta saa ihan tuohon hommaan tarkoitettua öljyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.11.2010 - 15:27

CRC on ainakin meillä käytössä aina, kun fillareita huolletaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2010 - 23:21

Suihkutettava CRC on oiva vaihtoehto. Pistäppä joku suoja rasvattavien osien taakse, ettet tahri koko polkupyörääsi.