Millaista oli elämä aikana jolloin naisen oli yliopistoon opiskelemaan päästäkseen anottava vapautusta sukupuolestaan?

itse asiassa siitä ei ole niin kovinkaan pitkä aika, aiheesta on Helsingin yliopistomuseo Arppeanum ssa hyvä näyttely, kannattaa poiketa jos asiaa näille kulmille

www.museo.helsinki.fi/naytte...tamat.html

Avainsanat: naisten oikeudet

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.11.2010 - 17:21

Se oli aikaa jota en haluaisi takaisin,tytön tuli olla kuuliainen isälleen ja veljilleen,tytöllä ei ollut lupaa olla fiksu ja haluta tietoa,sellaiset tytöt olivat perheen kauhistuksia jotka halusivat kouluun ja yleensä opiskelemaan.Onneksi Suomessa voi jokainen vapaasti valita mitä elämältään haluaa.Lukea itsensä mihin ammattiin haluaa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.11.2010 - 16:32

Nainen oli hellan ja mihen välissä ja varmaan oli miehille kauhistus naisen haluaminen uuteen ammattiin..
En todella olisi halunut elää sitä aikaa, vaikka ei edelleenkään tasa arvo ole paikallaan ainakaan samassa ammatissa niin nainen saa kumminkin vähemmän palkkaa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2010 - 16:54

oikeuden naiset saiva yliopistoon 1901 ja 1910 luvulla. Mielestäni aika aikaisin.
Näyttelyyn on minulla liian pitkä atka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2010 - 18:55

Ankeaa aikaa. Siinä ei naiselle kovin paljon vaihtoehtoja annettu. Ilmankos kovin moni päätyikin hellan ja nyrkin väliin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.11.2010 - 05:04

Taisi olla kuitenkin helpompaa olla nainen tuohon aikaan kuin nykyään?
www.iltalehti.fi/rakkausjase...1_lz.shtml

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.11.2010 - 08:46

Tuo on yksi elävä naiskysymys ja toinen on mielestäni se ettei ole kovin pitkää aikaa siitä kun nainen ei voinut periä kiinteätä omaisuutta isältään jos perheessä oli poikalapsia. Äitini sai aikoinaan perintöosan manttaaliomaisuuteen ja siitä syytä en itsekään koskaan myy sitä omaisuutta jonka perin ainoana vanhempieni perillisenä. Eli siis periaatteen vuoksi. Isoisäni oli inhimillinen ihminen ja osaltaan takasi kaikille neljälle perimisoikeuden.

Lisätty: 15.11.2010 - 08:58

Sukupuolten välinen eriarvoisuus on Suomessa erittäin pientä eli esim. yliopisto-opiskelijoista suurin on naisia nykyään. Naisten olisi opittavan yhteistoiminnan säännöt eli jos jotain asiaa pitäisi mielestään ajaa naisten kohdalla paremmin, silloin keskinäinen kateus pois! Se nimittiän rehottaa naisten keskuudessa uskomattoman yleisesti ja vie pohjaa paljolta.
Nykyään nainekin joutuu panostamaan esim. työelämään ja kouluttautumiseen koko elinikänsä ja jos siihen ei ole kiinnostusta, ei mahda mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2010 - 17:19

Onneksi aika on muuttunut. Mielenkiintoinen näyttely.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2010 - 23:10

Aikanaan naisella oli kuulemma pyhä Bermudan kolmio.

Kulki reittiä:
Köökki, makuukammari ja puucee. Onneksi maailma on muuttunut, mutta ei vielä riitävästi.

Pitänee käydä katsomassa kunhan paikalle sattuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 16.11.2010 - 22:28

Onneksi ajat ovat ohi -melkein - jolloin naisen paikka oli nyrkin ja hellan välissä. Hyvä siskot.