max
Kysytty: 11.11.2010 - 13:21

miten opettaa lapselle tunteita?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.11.2010 - 13:27

Opettaa tunteita,empä tiedä,kun minusta tunteet tulevat luonnostaan tai sitten ei.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.11.2010 - 14:18

kisuliäippä osui minustakin asian ytimeen .. luulen et ne tulee luonnostaan tai sitten ei ....

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 11.11.2010 - 14:27

Tunteita sinänsä ei voi opettaa, tuntemukset lähtevät ihmisen sisältä ja tekevät meistä inhimillisiä. Tunteiden hallintaa voi opettaa. Kun lapsi esim. raivoaa älä tukahduta tunnetta, mutta hänen tyynnyttyään keskustele asiasta ymmärtävästi ja asiallisesti. Älä pilkkaa tai aliarvio lasta, äläkä painosta lasta. Saavuttamalla luottamuksen pystyy asioita käsittelemään avoimesti ja siten lapsi oppii tunnistamaan omia tuntemuksiaan ja tulkitsemaan niitä oikein.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2010 - 15:40

Lapsi opii pikkuhiljaa tunteisiin. Kun sitä satuu ja alkaa itkettämään. siitä se lähtee. Tunteista pitää keskustella lasten kanssa. Tiettyjä tilanteita tulee päivittäin, niihin tarttua puhumalla ei huutamaalla.Jos kiukuttelee ja itkee antaa hänen itkeä ja sitten keskustella asiallisesti. Rakkaus on myös tunne asia, sitä lapset tarvitsee ja turvallista kotia.Isä ja äiti, mihin luottaa, jotka opetaa ja voi puhua ja kysyä.Lapsi kysyy mitä ihmeelisempiä asioita. Niihin täytyy voida vastata.Puhuminen ennenkaikkea tuo hyväksyntää. Minut huomataan.Tunnepuolen asiat kun on kunnossa, kaikki kunnossa.Asiasta paljon kerrottavaa täällä tietokoneellakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2010 - 16:22

Olemalla itse lapsi oppii vanhemmiltaan ja läheisiltään sosiaalisen käyttäytymisen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2010 - 19:24

Tunteiden opettamisesta en osaa sanoa, mutta malli tunteiden näyttämiseen tulee omilta vanhemmilta. Mielestäni on tärkeää sanoin ja teoin osoittaa rakastavansa lastaan, samalla tavalla hänkin sitten tulee halimaan ja kertoo rakastavansa. Ja kotona on lapsella oltava oikeus näyttää kaikenlaiset tunteet ilosta ja riemusta vihaan ja surullisuuteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2010 - 21:27

Oppivat siintä,kun antaa reille rakkautta ja lämpöä...niin tekevät lapset sitten itsekin samoin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.11.2010 - 08:42

Olemalla itse esimerkkinä, muuta en tiedä. Mitään tunteiden käytännön korkeakoulua tuskin on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.11.2010 - 10:33

ei niitä opettaa voi -tunteet ovat jokaisen omia. mutta aina voi hieman puhella jos jokin tunne tulee erityisesti esiin. esim kiukkuun on olemassa syy - siitä voi keskustella ja olen huomannut että kunnon perustelu esimerkiksi kieltämiselle kantaa parempaa hedelmää kuin pelkkä kielto. tietyn ikäiselle pitää antaa vaihtoehdot, kunhan on selvittänyt mitä ehdot pitävät sisällään ja niiden seuraamuksen.
ihastukset kuuluvat lasten elämään, ne sattuvat ja leijuttavat. myös niistä voi puhua. kertoa miksi tuntuu hassulta tai kipeeltä.
jokainen oppii itse tunteistaan - eikä niihin saa liikaa puuttua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 12.11.2010 - 21:39

Ei tunteita voi opettaa. Lapsi vaistoaa sen mitä hänelle annat ihan jokaisessa arkipäivän asiassa. Sinusta hän oppinsa ottaa - jos osaat antaa lapselle rakkautta, osaat näyttää kyyneleesi, osaat myös näyttää pahanolosi - niistä lapsi imee sen miten hän tulee käsittelemään omia tunteitaan.
En kohdista tätä vastaustani sinuun vaikka näin kirjoitankin - tätä sivustoa lukee moni muukin, siksi tämä sanamuoto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2010 - 17:31

Suukoilla ja halauksilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2010 - 19:51

Milestämi tavallisella hyvällä rakastavalla kasvatuksella, sekä itse vanhemmat voivat näyttää tunteensä lastensa edessä. He huomaavat, että se kuuluu elämään.