Millaisia voivat olla laskut, joille on määritelty kevennetytlaskumerkinnät?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Paras vastaus

Vastattu: 18.09.2008 - 18:07

Alla luetellut tiedot on oltava laskuissa, jos niihin sovelletaan kevennettyjä laskumerkintöjä. Kevennetyt laskumerkinnät ovat mahdollisia, jos laskun suuruus ei ylitä 250 euroa.

laskun antamispäivä
myyjän nimi ja arvonlisäverotunniste (Y-tunnus)
myytyjen tavaroiden määrä ja luonne sekä palvelujen luonne
suoritettavan veron määrä verokannoittain tai veron peruste verokannoittain
250 euron rajan lisäksi kevennetyt sisältövaatimukset koskevat vähittäiskaupassa tai muussa siihen rinnastettavassa lähes yksinomaan yksityishenkilöille tapahtuvassa myyntitoiminnassa annettavia laskuja. Tässä tapauksessa laskun loppusummalla ei ole merkitystä, se voi siis ylittää 1 000 euroa (verollinen loppusumma).

Vähittäiskauppaan rinnastettavaa myyntitoimintaa harjoittaa esimerkiksi kioski, suutari, kampaamo tai hautaustoimisto. Kevennetyt laskumerkinnät riittävät myös tarjoilupalvelu- ja henkilökuljetuslaskuissa, lukuun ottamatta edelleen myytäväksi tarkoitettuja palveluita. Lisäksi kevennetyt laskumerkinnät ovat riittävät pysäköintimittareiden ja muiden vastaavien laitteiden tulostamissa tositteissa.

Kevennetyn sisältövaatimuksen laskuissa on siten mahdollista ilmoittaa hinnat arvonlisäverollisina, jos suoritettavan veron määrä on merkitty. Veron perustetta ei siis tarvitse ilmoittaa

Tositemerkintöjä voi, kannattaa ja joskus pitääkin täydentää. Esimerkiksi edustuskulutositteeseen merkitään ketkä ja miksi olivat kestittävinä.

Tositeaineiston asiasisällön tarkistaminen
Vain yrityksen liiketoimintaan liittyvät tositteet kuuluvat kirjanpitoon. Kirjanpitoon eivät kuulu yrityksen omistajan eikä hänen perheensä menot tai tulot.

Eli muissa (ei kevennetyissä) pitääpi löytyä mielestäni paljon enemmän tietoa kuin nuo yllä mainitut.

Lähteet:
www.taloushallintoliitto.fi/...npidon_abc