Lajitteletko huolellisesti erilaiset kotitalouden jätteet? Onko lajittelusta mielestäsi todellista hyötyä?

Meillä lajitellaan erikseen biojäte, paperit, pahvit, lasi, paristot ja metalli. Loput sekajätteisiin. Kerran yllätin roskakuskin tyhjentämästä samaan kuormaan sekä pahvit että sekajätteet. Selitys oli, että oho, kävipäs moka. Sen jälkeen en ole ihan täysillä jaksanut uskoa koko touhuun.

Avainsanat: kodin jätteet

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.11.2010 - 17:11

Bio-, metalli-, lasi-, paperi- ja energiajäte lajitellaan.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.11.2010 - 16:18

Meillä lajitellaan vaikkei kuulutakkaan mihinkään keräykseen. Meillä itse kuljetetaan erikseen kaupungin varikolle .Siellä lavat jotka ottaa vastaan. Sitten poltettavat menee pannun pesään. Osa menee noihin jätepisteisiin kun menemme kaupunkiin.Lasi, paristot,lehdet,peltitörpöt.Minusta on ihan jes tuo lajittelu.En kyllä ole tietoinen, miten sitten muualla pelaa. Olen ollut katsomassa tota Ekokemin polttolinjaa, missä kaikkia poltetaan.Minusta ihan hyvä laitos. Välillä kutsuuvat kahville ja vievät kierrokselle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2010 - 16:41

Minä lajittelen kaikki jätteemme, keräyspisteisiin kauppareissuilla niitä viemme ja biojäte kompostiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2010 - 17:06

Bion ja sekajätteeen lajittelen erikseen, mitä sitä nyt yhdeltä ihmiseltä sitten biojätettäkin tulee.
Kyllä siellä on niin monenlaita lajittelua kun tarkemmin katsastaa laatikoihin.
Niin ja sanomalehdet vien erikseen lehtilaatikkoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2010 - 19:31

Kyllä meillä lajitellaan biojätteet biojätteisiin,kuivat kuivajätteisiin,lehdet lehtikeräykseen,kartongit kartongijätteisiin.Lasin kerästä meillä ei ole ,mutta ne voi viedä lasille varattuun laatikkoon vähän kauemmaksi.Meidän taloissa asuu paljon ulkomaalaisia ja niissä porukoissa ei aina lajittelua ymmärretä,bio laatikossa on ollut muovipusseja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2010 - 22:08

En ihmeemmin lajittele. En usko siitä olevan sanottavasti hyötyä. Sanomalehdet sentään laitan lehtilaatikkoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.11.2010 - 00:24

En kovin perusteellisesti, mutta keräyspisteeseen vien kauppareissulla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.11.2010 - 06:58

Lajitellaan ihan nuo tavanomaiset automaattisesti..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.11.2010 - 09:55

Kyllä meillä laijitellaan jätteet.Mutta en ymmärrä onko siitä mitään hyötyä. Paremi olis että käytettäisiin jätteet vaikka niin että siitä saataisiin ihmisille lämmitystä.Eli hyötykäytettäisiin energiaksi eli lämpökeskuksille poltettavaksi lämpö uunissa missä palvat jätteet palaisivat lämmöksi käytettäväksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 05.11.2010 - 21:53

Lasit ja metallin lajittelen vapaaehtoisesti. Muut menee sekajätteeseen, sillä miellä päin ei ole tuota lajitteluvelvollisuutta vielä.