Kuuluuko sinun Pyhäinpäivän viettoosi haudalla käynti?

Minulla ei, sillä isänpäivänä vien kynttilän ja kukkaseppeleen isäni haudalle.

Avainsanat: pyhäinpäivänä hautausmaalle

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.11.2010 - 09:17

Mahdollisuuksien mukaan tulee poikettua. Samalla tulee myöskin katsastettua hautapaikan kunto. Paikkakunnalla, jossa omaisiani on haudattuna, on hautausmaan hoito aika heikkoa, joten paikkojen kunto on syytä tarkistaa silloin tällöin.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.11.2010 - 08:36

Ei ole minulla tapana käydä haudalla, minä omaisiani muistin heidän elinaikanaan, en ole jälkeen käynyt heidän haudoillaan ja heidän tuhkansa on muistolehdossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2010 - 09:23

Luulen että se olis vasta meillä isäinpäivänä.Mutta ei aina silloinkaan. jouluna kuitenkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2010 - 09:35

Taidetaan kyllä mennä isänpäivänä ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2010 - 10:57

Minäkin vein kukkia mummolleni hänen elinaikanaan, mutta ilmeisesti nyt tulee käytyä joillakin haudoilla sytyttämässä kynttilät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2010 - 11:04

Kyllä kuuluu eli kynttilä ilman muuta. samoin kotona sytytetään valkoinen kruunukynttilä kaikkien edesmenneiden muistoksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2010 - 11:21

Kyllä minulla on haudalla käynti vanhastaan jäänyt pyhäinpäivälle, Isänpäivähän se seuraa sitten
jo viikon päästä, niinköhän se oli.
Tätä tapaa on pidetty yllä, miehelleni sytytän kynttilän täällä kotimökillä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2010 - 13:44

Meillä on ollut aina sellainen tapa että kynttilät pallaa edesmenneitten haudolla. Ei mitää hysteeristä palvontaa.Hyväksi tavaksi vaan otettu.Isänpäivänä, Jouluna .Joskus muulloinkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2010 - 16:09

Toisinaan käyn ja toisinaan en. Nyt matkalla ja käynti siirtyy myöhemmäksi. Ajatus on kuitenkin tärkein.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2010 - 17:04

Juhlapyhinä on aina niin tukkoinen autoliikenne, vaikka se on silloin yksisuuntaista ja poliisit on ohjaamassa, joten pyrittävä välttämään ruuhkahuippuja.
Malmin hautausmaalla saa ajaa autolla, "toiminnallisesti Suomen suurin hautausmaa"
www.helsinginseurakuntayhtym...deptid=371

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2010 - 17:17

Muistan täältä poistuneita läheisiäni lähes tulkoon päivittäin. En käy haudoilla, mutta sytytän kynttilät kotona.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2010 - 18:51

Joskus marraskuun alkupuolella käyn. Ei välttämättä osu pyhäinpäiväksi. Mieheni vie vanhempiensa haudalle niihin aikoihin kynttilät. Isänpäivänä tai oikeastaan aattona tapaan vanhempani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2010 - 22:14

Kyllä pidän tapanani käydä sekä vanhempieni, että miesvainajani haudalla viemässä kynttilät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.11.2010 - 11:23

Kyllä menemme huomenna viemään kynttiät hautausmaille ja nyt on ensimmäinen pyhäinpäivä,kun kynttilä viedään myös äidilleni.Menemme myös kirkkoon missä luetaan viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleitten nimet ja esirukoillaan myös äitini sielun puolesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 05.11.2010 - 21:20

Ei kuulu, käyn sitten jouluna.

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 08.11.2010 - 12:29

Eipä mennä kun matkaa kertyisi edestakaisin yli 1000km. Jos muutoin ollaan sielläpäin sukuloimassa niin sitten saatetaan kipaista isäni haudalla perheen kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.11.2010 - 18:58

Kyllähän se kuuluisi, ja vähän omaa tuntoa asia soimaakin. Mutta haudat ovat kaukana, ja matkustaminen on joskus mahdotonta.