Milloin alkoi tilauslennot Kanarialle?

Kuka teki ensimmäisen tilauslennon sinne?
Kauanko lentomatka sinne kesti?

Lisätty: 05.11.2010 - 06:32

Ontuu tietonne; Karhumäki Airways teki ensimmäisen tilauslennon Kanarialle joulukuussa 1956 24- paikkaisella DC-3:lla. Helsingistä lennettiin Hampurin ja Pariisin kautta Madridiin, jossa vietettiin kaksi yötä. Sieltä jatkettiin Casablancan kautta Las Palmasiin. Matka siis kesti ainakin 3 päivää / sivu.
igs.kirjastot.fi/fi-FI/iGS/k...discussion
Karhumäen Veljesten Wanha konttori:
www.napsu.fi/matkailu/matkak...-10--Halli

Avainsanat: tilausmatkat gran canarialle

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.11.2010 - 16:45

Kun legendaarinen matkailuguru Kalevi Keihänen ja kumppanit käynnistivät 1960-luvulla halpalennot Espanjaan, pääsi tavallinen kansakin ...
joka vuoteen 1974 asti lennätti etelän aurinkoon vuosittain lähes satatuhatta suomalaista.
www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s...amp;a=5830

1960-luvun lopulla Keihäsen vuonna 1965 perustama matkatoimisto Keihäsmatkat Oy alkoi kuljettaa suomalaisia edullisesti etelän lomakohteisiin.
fi.wikipedia.org/wiki/Kalevi...h%C3%A4nen

Lisätty: 03.11.2010 - 22:54

Ensimmäisenä seuramatkoja alkoi järjestää Keihäsmatkat, joka vei vuodesta 1965 alkaen suomalaisia sankoin joukoin Espanjan aurinkoon hauskanpitoon. Suosikkikohde oli Malagan aurinkorannikko, myöhemmin Teneriffa ja Gran Canaria.
www.ts.fi/talous/?ts=1,3:100...0:0:0:0:0:

Lisätty: 14.11.2010 - 22:55

Tuli vastattua päällimmäisen muistikerroksen tiedoilla, eikä tullut kunnolla etsittyä sitä syvällistä totuutta. Liian hätäinen Googlaus.
Kyllä Toffe:n vastaus hipoi lähinnä totuutta, hän sentään mainitsi Karhumäen.
Sekä antoi hyvän linkin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.11.2010 - 09:33

SEN TEKI FINNMATKAT

50-luku: Kristallia valmismatkojen lapsuudessa
Lentoateria posliinilautasilta ja miellyttäviä juomia kristallilaseista. Olympiavuonna 1952 valmistui Seutulan lentokenttä, eli nykyinen Helsinki-Vantaan lentoasema ja lentoyhtiöiden toiminta siirtyi vähitellen Malmilta sinne. 50-luvun puolivälistä alkoivat erilaiset ryhmä- ja seuramatkat selvästi yleistyä. Niitä tehtiin yleensä bussilla tai laivoilla ja majoitusmuotona saattoi olla teltta. Aero Oy ja Karhumäki Airways, myöhemmin Kar-Air Oy, saivat uusia Convair Metropolitan matkustajakoneita, joilla oli entistä helpompi lentää vaikkapa Espanjaan, Mallorcalle ja Kanariansaarille. Charter- tai tilauslennot olivat syntyneet, mutta olivat vain harvojen ja valittujen ulottuvissa.

www.finnmatkat.fi/35940/Yrit...696/17289/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2010 - 10:07

Joskus 1970-luvulla muistan, kun Kanarialla käyneet tuttavat kertoivat matkastaan. Lomamatka Kanarialle tuntui silloin minusta, pienestä tytöstä vallan ihmeelliseltä.