Napsun Martat ja Martit: suunnittele pyhäinpäivän lounas tai illallinen. Joko omasi tai suunnittele menu muuten vain?

Näin saisimme toinen toiseltamme vinkkejä mitä lauantaina ruuaksi. On tää sairausloma joten ehdin itsekin suunnitella kaikenlaista...tekemisestä en sitten niin tiedä.

Lisätty: 04.11.2010 - 06:52

Tässä kotosalla klenkkaan kipeän nilkkani kanssa ja aion lauantaiksi tehdä tällaiset pöperöt:
Alkupaloiksi kylmäsavuporoa+melonia ja sienisalaattia
Alkukeitto tulee olemaan kanttarellikeitto+nokare smetanaa, yrttivoipatonkia
Pääruuaksi uunilohi aurajuustokastikkeella ja maustetut lohkoperunat Onnelan tapaan
Vihreää salaattia sekä porkkanaraastetta ja uunikasviksia
Jälkiruokana tulee olemaan Aino lakkajäätelö+ lakkaviiniä
Läpi ruuan juomana vesi, maito ja hieman pirskahteleva kylmä valkoviini
Kahvia, leipäjuustoa...jos enää vatsaan mahtuu

Avainsanat: menu pyhäinpäivä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.11.2010 - 17:00

Aion laittaa paahtopaistia naudan sisäpaistista.
sen kanssa tarjotaan uunijuureksia.ruoka ja jälkkäri on vielä hakusessa.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.11.2010 - 17:49

On tulossa vieraita ja heille tarjotaan samaa ruokaa kuin viimeksikin, koska itse niin toivoivat eli

Lohifileen palasia ja niiden väliin poropaistin viipaleita, päälle juustoa ja kermaa ja sopivasti maustettuna koko komeus uusissa paistaen. Kaveriksi tälle herkulle perunamuussia, salaattia ja herneitä.
Jälkkäriksi enkelinriisiä ja hedelmäpaloja. Juomaksi hyvää viiniä ja vichyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2010 - 19:49

En vielä tiedä mitä laitan ja kuinkamonelle ihmiselle kaikki on vielä avoinna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2010 - 22:18

Kyllä en yhtään ole miettinyt,. mulla on kelarissa tavaraa, omia kasvatuksia ja niistä sitä meinaan laittaa.Pääruoka peruna ja kasvikset.Löytyy lanttua,naurista,porkkanaa,sipulia maissintähkiä ,punajuuria ja keräkaalia.Omat marjat ja aito jugurttia käytän jälkkärissä.Teen varmasti jauheliha lanttupihviä ja perunamuusia .Rosolli olisi hyvää ja sienisalaatti ,erinlaisia raasteita.En kyllä tiedä ihan pitävää vastausta vielä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2010 - 09:38

Ei ole vielä mietintämyssyn alla, mutta uskon kumminkin että liharuokaa on tarjolla.

No hyvät ruuat teet, joten bon apetit..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2010 - 11:09

En ole vielä tarkkaan ajatellut mitä laittaisin pyhäinpäivänä eli lauantaina ruoaksi, jälkiruokarespetin löysin ruotsalaisilta nettisivuilta eli omenapiiras joka on erilainen mitä olen koskaan tehnyt. Siihen tulee täytteeseen myös mantelimassaa, vaikutti hyvältä. Vaniljakastikkeen kera maistuu varmaan hyvältä. Pääruoka vielä mietinnässä, ehkä karitsaa.
On oltu niin paljon matkoilla viime aikoina että mielellään taas laittaa kotonakin ihan gourmetruokaa.
Ostin eilen Stockalta karjalanpaistia, laitoin pakastimeen, sitä laitetaan varmaan sunnuntaina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.11.2010 - 20:51

Vain yksi lautanen----yksi kuppi Juhlin sittenkin.
Sitä en ole päättänyt pidänkö pyhäinpävänä pitkän-, vaiko lyhyen ruokakaavan mukaan ruokahetkeni.
Olen ajatellut, että aterioin yksin ja vasta pyhäinpäivän aamuna mietin mitä minä pöytääni kattaisin.
Kauralesepuuro voisilmän kera, vaki paikalla ja jälkiruokana tuhti kourallinen elämän eliksiiriä, nimittävät niitä lääkkeiksi.
Näin se aamupäivä menee rakkaita muistellessa ja sitten kun jaksan luen pienen kappaleen kirjasesta
"elämän syvät unelmat". Ja kas huomaan, että päivä on kierähtänyt jo yli puolen päivän.
Valmistelen itselleni raavilohikääryleitä, niitä tosin teen jonkun ylimääräisen, voi pojat miten hyviä
myöhemmin iltasella, kun hyvähammasta alkaa särkeä. Mietteitteni päiväretkiltäni palatessa sytytän kynttilän
hänen muistokseen, jolloin sain kattaa pöytään kaksi lautasta ja kaksi kuppia.
Huomaan, että päiväruokailuni on sujunut pitkän kaavan mukaan, illalla kuppi mietoa teetä ja hunajaa.
Vielä kiitos kaiken hyvän antajalle ja uutta huomista odottamaan.