NOKIA valloitti maailman kännyköillä, kumisaappailla ja renkailla. Mutta mikä yritys Nokia oli aivan edelläkävijä Suomessa?

Avainsanat: tunnettu yrittäjä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.10.2010 - 22:11

Toimiala sai alkunsa Fredrik Idestamin perustamasta puuhiomosta Tammerkosken rannalla vuonna 1865. Idestam toi Suomeen uuden ja huokeamman paperinvalmistusmenetelmän Saksasta, ja tuotanto aloitettiin keväällä 1866.
(Voimapaperia teki? Ja rahaa sillä.)
Vuoteen 1884 saakka 80 prosenttia tuotannosta oli ruskeaa käärepaperia ja loput värjättyä tapettipaperia. 1880-luvun lopussa hiokkeesta ja selluloosasta alettiin jalostaa valkoista paperia.

Lähteet:
www.nokia.fi/NOKIA_FINLAND_5...index.html

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.10.2010 - 07:02

Nokian historia alkaa vuodesta 1865, jolloin vuori-insinööri Fredrik Idestam perusti puuhiomon Tampereelle.

Lähteet:
nokia.fi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2010 - 08:06

Nokia Aktiebolag oli vararikon partaalla 1910-luvulla, jolloin sen osti 1898 Helsingissä perustettu kalosseja valmistava Suomen Gummitehdas Oy. Tehdas oli muuttanut Nokiankosken rannalle vuonna 1904 ja se sai käyttövoimansa puuhiomon voimalaitoksesta.

fi.wikipedia.org/wiki/Nokia_...8yritys%29

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2010 - 09:37

Nokian alkujuuret johtavat Suomen Punomotehdas Oy:n perustajaan Arvid Wikströmiin. Hän huomasi, ettei nykyaikaistuvassa Suomessa ollut omaa kaapelituotantoa ja päätti perustaa kaapelitehtaan.

www.nokia.fi/NOKIA_FINLAND_5...isuus.html

Lähteet:
oma tieto ja nokian sivut

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2010 - 10:21

Ostivat aikanaan Suomen Puhelinteollisuus nimisen valtio-omisteisen yrityksen.

Kukaan ei 1970-luvun alussa uskonut, että Suomessa osataan tehdä tietokoneita. Valtiovetoinen puhelinteollisuus myytiin kannattamattomana silloiselle Nokia Elektroniikalle. Kahdenkymmenen vuoden aikana elektroniikka- ja telekommunikaatioteollisuus kuitenkin kehitettiin huippuunsa Suomessa (josta valtaosa on ohjelmistoteollisuutta!). 2000-luvun kynnyksellä tietoyhteiskunnan jakelu- ja päätelaitetekniikka alkaa olla selvillä ja koelaboratoriomme Teknillisen korkeakoulun ja Nokian ansiosta alkaa olla Tampereella toimintavalmis.

Sieltä se nousu alkoi!

Lähteet:
muistilokero ja google

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.11.2010 - 20:20

Tähänhän on pakko vastata kuten että samaa sanon kuinedeltäjätkin. Eihän muuta oikeaa vastausta ole.