Vuoden 1952 olympialaiset toivat Suomeen mm. Coca-Colan, mutta mitä muuta makeaa ja hyvää saimme?

Avainsanat: olympiamakutuliaiset

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 31.10.2010 - 06:53

Olympialaisten myötä maahamme tuotiin ensimmäisen kerran purukumia ja Alko lanseerasi uusia juomia, joiden joukossa oli Gin Long Drink.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.10.2010 - 07:54

makusiirappia ja hampurilainen tuli silloin...

Kansainvälistymisen myötä myös uusia tuotteita saapui Suomeen. Tunnetuin näistä on Coca-Cola (Coca-Cola saapui Suomeen jo 30-luvulla Stockmannin kautta).[89] Lisäksi maahamme tuotiin ensimmäisen kerran purukumia ja Alko lanseerasi uusia juomia, joiden joukossa oli Gin Long Drink

fi.wikipedia.org/wiki/Kes%C3...aiset_1952

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2010 - 08:29

Esim,minut olen syntynyt olympia keväänä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2010 - 16:54

minä ainakin sain luvan käydä itsekseni Lippa-kioskilla, se vasta makeeta oli ...

valperi.blogspot.com/2010/09...ioski.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2010 - 09:08

Olympialaiset ja Armi Kuuselan voitto Miss Universum-kisoissa värjäsivät vuoden 1952 kirkkaaksi. Ne tekivät siitä ilon ja ylpeyden vuoden, ajanjakson jolloin Suomi nousi jälleen kansakuntien joukkoon muillakin kuin sota-ansioillaan. Oli tietenkin sattuma, että kumpikin tapahtuma osui samaan vuoteen. Asetelmaan sopi kauniisti sekin, että 1952 oli viimeinen sotakorvausvuosi. Raskaat sotakokemukset alkoivat siirtyä syrjempään uusien, iloisten ja vauraampien elämysten tieltä. Kansakunta oppi nyt katsomaan eteenpäin ja luottamaan itseensä. Niin olympialaisissa kuin Armin voitossakin oli kansallisen hurmoksen piirteitä. Sodan ja rauha surutyössä yhdistynyt Suomi löysi uuden innostuksen kipinän.

Vaikka olympialaiset ja Miss Universum-kisat olivatkin eräänlaista rauhantyötä, niissä oli silti piirteitä, jotka liittivät ne vielä sotaan. Ilman sotaa niillä ei olisi voinut olla niin mahtavaa tenhovoimaa. Olympialaiset eivät koskaan ole pelkkää harmitonta urheilua, vaan myös taistelua, kansakuntien välistä kovaa kamppailua – sodan jatkamista toisin keinoin. Ne ovat jonkinlaista fyysistä diplomatiaa. Marssit, liput, rituaalit ja eleet ovat yhtä tärkeitä kuin itse suorituksetkin. Suomi ei menestynyt kisoissa kovinkaan hyvin, mutta heikon menestyksen korvasi täysin tilaisuus toimia järjestäjänä. Juuri järjestäjä on olympialaisten suurin voittaja. Se jää historiaan, eivät suinkaan aina lajien voittajat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2010 - 10:11

Eivät nuo asiat olleet minulla muistissa. Hyvä kun nyt tuli nekin luettua.

Pureskelin silloin Jenkkiä (purukumi ei ihminen).

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.11.2010 - 20:18

Aivosolut jossakin makeassa massassa kun ei nyt tule mitään mieleen, onneksi nuo kanssanapsulaiset osasivat jotakin löytää vastauksiinsa.