ostatko poronkristyslihan pakastealtaasta vai suoraan poromieheltä

kaupanpakastealtaastta ostettu liha on saattanut sulaa ja jäätyä jopa viisi -kuusikertaa ennen kuin se on päätynyt lautasellellesi,on vetistynyt, olen itse nähnyt tätä jalostusta ja tiedän mistä puhun. on helppo jäädyttää kaikki lihariekaleet jäälevyksi ja sitten höylätä käristyslihaksi . kaikki ei edes tiedä miltä oikea käristys maistuu ja näyttää

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.10.2010 - 06:01

Pakasteesta potki Lapinmieskin käristystarpeeni. Meinaan kun kysyin siellä että tekee mieleni poronkäristystä, kävelimme polulta vähän syrjään ja hämpä potkaisi lumista mätästä. Sieltä löytyi ruhoja ja kysymään kuis paljon tarvitset.
Silavaa olikin vaikeampi löytää, mutta löytyi suolalihan nimellä siirtomaatavara kaupasta.
Tein ison padallisen käristystä ja rovaniemeläispojatkin kyselivät äidiltään mitä se ruoka oli? Olihan hyvää, lasten ja imeväisten suusta kuulet toduuden.
EU on pilannut senkin hyvän direktiiveineen.

Lisätty: 30.10.2010 - 14:39

palisanterilla hyvä linkki, tosin eivät näy ajavan täälhä Suomen-Eteläshä!
www.lacotra.fi/ajoreitit_aikataulut/

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.10.2010 - 02:09

Kyllä on ostettava suoraan pakaste altaasta..kun en tunne poromiehiä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.10.2010 - 07:35

Pakastealtaasta, ja joskus vävyni tuo sitä lapista...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.10.2010 - 08:07

Olen siinä onnekkassa asemassa, että en ole maistanut koskaan poronkäristystä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.10.2010 - 08:27

Pakasteiden toimitukset tapahtuvat keskeytymätöntä kylmäketjua käyttäen joko asiakkaan valitsemaan noutopisteeseen tai lihan kohdalla osan vuotta ns. reittikuljetuksena.
www.deliporo.fi/shop/

parasta poronkäristystä olen Lapissa nauttinut,
kuin myös kaikkia muita Lapin herkkuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.10.2010 - 10:58

Mun täytyy sanoa ja tunnustaa ,että en muista milloin viimeksi . En poroa ole ostanut aikoihin .Viimeksi hirveä, jossa porsasta .Suhde oli 50-50, oli hyviä pullia kun tein.Riistan makua kuiteskin.
Jos Lappiin menisin siellä heti maistaisin tuota evästä.Mille se aito maistuisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.10.2010 - 12:55

myönnän , et altaasta sen ostan ... tulee niin harvoin sinne lappiin mentyä , et lihaa sais tuoreena , enkä kylläkään tunne yhtään ainutta poroihmistä , jotta voisn sen tuoreen lihan ostaa ...niin pitää luottaa vain , et liha on laadukasta ja sulamatonta , kun sen kaupasta ostan.. tähän asti olen saanut hyvää poronlihaa , josta olen tehnyt käristystä , mut ei sitäkään aina sit tiedä mitä niis paketeis on ..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.10.2010 - 13:07

Jos sitä joskus ostan niin se on pakasteista,olen saanut myös ystävältäni kuivattua ja savustettua poronlihaa lapin tulijaisina.Veljelleni tulee aina jouluksi poronlihaa lapista ja siitäkin olemme päässeet nauttimaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.10.2010 - 13:55

Helsingissä parhaat poron lihat saa Wanhasta Kauppahallista Vikströmiltä. Paistista tulee paras käristys, mukaan palvisivua (hallista sekin).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.10.2010 - 15:11

Pakaste altaasta, usein on ollut purulihaa.
Pitäisi joskus tilata lapista paketti, muttei ole tullut tehtyä, kun ei tunne tekijöitä/poromiestä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.10.2010 - 19:46

Silloin harvoin, kun sitä onnistuu saamaan ihan tuoreena ilman että sitä on pakastettu,ostan isomman erän. Ja tietysti osan pakastan sitten kotona, kun ei kaikkea kerralla syödä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2010 - 09:13

Molemmat vaihtoehdot on käytössä. Yleensä marraskuun lopulla tulee lapista sitten puolikas vasa. Osa menee kylmäsavustukseen. Veloittavat savustuksesta 1-2 € / kilo. Tuo puolikas vasa (n. 10 kg) riittää kevääseen asti ja hyvää on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.11.2010 - 19:22

Oikeastaan ei koskaan meillä syödä poronkäristystä, hirvenlihaa sitäkin enemmän eri muodoissa.