Mitä on valokuvasuunnistus?

Avainsanat: valokuvasuunnistus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.10.2010 - 18:07

Otetaan tutusta maastosta tarkkoja ja yksityiskohtaisia valokuvia (koivun pahka, jauhesammutin, kivenkolo jne). Niihin paikkoihin tehdään rasteja. Kilpailijoita voi olla joukkueessa yksi tai enemmän. Kullakin rastilla on kirjain ja väri, joista muodostuu sana. Ratkaisu annetaan maaliin tullessa. Aika ei ole ratkaiseva. Sopii kaikenikäisille leikkimielisille ihmisille. Meillä lapsenlapset sitä harrastavat mökillä. Voi sitä onnistuminen iloa ja riemun kiljahduksia. Maalissa kaikille osallistujille palkintona (tikkari, jäätelö tai lakupatukka).

Lähteet:
muistilokero

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.10.2010 - 19:36

Vinkkejä liikunnalliseen valokuvasuunnistukseen:

1. Otetaan valokuvia pihan eri kohteista – muistetaan huomioida lapsen kuvakulma!
Huom. Kuvat voi laminoida, jolloin ne kestävät käyttöä pitempään.

2. Valokuvattuihin kohteisiin suunnitellaan jumppaliike, josta tehdään ko. paikkaan piirroskuva tai jonka ohjaa paikalla oleva aikuinen. Esimerkiksi suureen puun alla huojutaan ja taivutellaan puolelta toiselle kädet kohti taivasta.

3. Lapset jaetaan pareittain tai pieniin ryhmiin.

4. Yksi aikuisista toimii lähettäjänä ja vastaanottajana. Hän antaa jokaiselle ryhmälle valokuvan, jonka mukaan lapset suunnistavat. Kohteen löydettyään ja jumppaliikkeen tehtyään he palaavat lähtöpisteeseen. Lapset voivat esittää liikkeen vielä uudestaan ja saavat sitten seuraavan suunnistuskuvan.

5. Lisäohjeena voi olla välimatkan kulkeminen tietyllä tavalla esimerkiksi hyppien tai tasatahtia marssien.

6. Kun kaikki ovat kuvakohteet löytäneet, kokoonnutaan lähtöpisteeseen. Tehdään loppupiiri käsi kädessä, nostetaan kädet ylös ja kiljaistaan mahtihuuto: Hyvä me!

verkkolehti.nuorisuomi.fi/uu...n=14541659

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.10.2010 - 10:20

Vähä samalla tavalla kuin toffe olen itse sitä harrastanut, mutta kunkin kuvan kohdalla on erilaisia tehtäviä lapsen ikä huomioiden.
Seuraavan rastin kuva löytyy aina edelliseltä rastilta ja sen reitti on merkitty määrätyn värisillä merkeillä, joka on kuvassa mainittu.