Mistä maasta joulutähti on alunperin kotoisin?

Lisätty: 28.10.2010 - 09:26

Kysymykseeni on siis vain oikeita vastauksia sillä vastata voi joko kukasta tai koristeesta.

Avainsanat: joulutähden koti

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.10.2010 - 17:30

Joulutähti- tahdon uskoa satuihin ja uskon, että kauan sitten jouluaattona pieni tyttö käveli kirkkoa kohti. Kyyneleet valuivat tytön poskia pitkin, hänellä ei ollut lahjaa Jeesukselle alttarille viedäkseen.
Mielesään pieni tyttö pyysi pientä lahjaa alttarille vietäväksi.
Enkeli kuuli pienen tytön rukouksen ja laskeutui maan päälle.Enkeli pyysi tyttöä kanssaan poimimaan polun varrelta erilaisia kukkia kimppuun viedäkseen ne lahjaksi alttarille.
Tytön saapuessa kirkkoon kimppunsa kanssa, tapahtui pieni ilhme. Kyyneleet tippuivat tytön silmistä pieneen kimppuun ja vaatimattomat kukan lehdet puhkesivat kauniiksi tulipunaisiksi lehdiksi.
Jouluaaton kukaksi La Flor de Nochebuena. Siitä nimi joulutähdelle, jokan on aito alkuperäinen meksikolainen kasvi. Kukan nauahtlin kielinen nimi on Cuatlaxochtl.

Apteekit käyttävät kukan vihreitä lehtiä lääkkeisiin ja nahan värjäämiseen.
Lehtien punainen väri myös symbolisoi verta ja taisteluissa kuolleitten soturien uutta elämää.

Lähteet:
googlen satukirjasta poimittu

Kysyjän kommentti

Kiitos kauniista tarinastasi. Meksikostahan se kukka on kotoisin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.10.2010 - 08:45

Se on kotoisin Meksikosta ainankin,mie en tykkää joulutähdistä ja ovat kissoille erittäin myrkyllisiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.10.2010 - 08:53

Joulutähti
Joulukuusen latvaan kiinnitettävä tähti muistuttaa seimen yllä loistaneesta joulutähdestä. Kirkkotaiteessa joulutähti on usein kuvattu komeetaksi. 1930-luvulla tuli tavaksi ripustaa myös ikkunoihin paperisia joulutähtiä, joiden sisällä on lamppu. Joulutähti on kuusi- tai kahdeksansakarainen. Kahdesta tasasivuisesta kolmiosta muodostuvaa kuusisakaraista tähteä kutsutaan Daavidin tähdeksi, joka viestii kolmiyhteisen Jumalan kunniaa. Kahdeksansakarainen tähti puolestaan on syntymisen ja uuden elämän vertauskuva

Lähteet:
evl.fi/EVLUutiset.nsf/Docume...mp;lang=FI

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.10.2010 - 09:03

Joulutähti löydettiin Meksikosta, josta Joel Robert Poinsett toi sen Yhdysvaltoihin 1830-luvulla.

Lähteet:
ohjelmaopas.yle.fi/artikkeli...rin-syomin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.10.2010 - 09:21

Joulutähti on peräisin Meksikosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.10.2010 - 10:15

Kyllä se tuoltapäiväntasaajalta on kotoisin.Joulutäti on lyhyen päivän kasvi. Tarvitsee Suomen oloissa pimennystä kukkaan saamiseksi. Kosteaa ja tasasta lämpöä. Kauniit päälehdet värittyvä ja pienet marjat päissä varsinaisia kukkia.Joulutähdellä valkoinen maito nesteenä jota on sanottu vaaralliseksi ja myrkyllisesksi. Minusta joulutähti kuuluu jouluun.Säilytettynä monivuotinen kasvi.Tässä lisää joulutähdev vaarallisuudesta. ohjelmaopas.yle.fi/artikkeli...rin-syomin

Lisätty: 27.10.2010 - 21:18

Kaunis tarina sirkkaliisalla.Eikö vaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.10.2010 - 10:41

Tuolla niitä näkyy Puerto De La Crutzissa pilvin pimein ja monessa väriloistossa. Kauniita ovat katsella.

En olisi tiennyt Meksikolaista alkuperää. Lienee kanarialle aikoinaan tullut silloisten merimatkojen tuontitavarana. Kauan ovat sielläkin olleet.

Luulo ei näköjään ole tiedon väärtti.

Lähteet:
muistilokero

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.10.2010 - 10:58

Joulutähti, Euforbia-nimisen laajan suvun punainen ja valkoinen jaloste, on lähtöisin Meksikon vuorilta. Suomalaiset ovat nähneet sitä luonnonvaraisen tien pientareilla Kanarian saarilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.10.2010 - 17:54

No sieltä Meksikosta se taitaa olla lähtöisin, kuten jo edellä tulikin. Meinäsinkin juuri kertoa mutta pappa ehti ensin, Teneriffalla pilvin pimein kukkivat joulukuussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 27.10.2010 - 18:06

Meksikosta tuo joidenkin mielestä upea kukka on kotoisin.
fi.wikipedia.org/wiki/Joulut%C3%A4hti

Lähteet:
Kuva wikistä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.10.2010 - 21:18

Tarkoitat varmaan sitä jouista kasvia ja sehän on lähtöisin Meksikosta. Itselläni tuli ensin mieleen jouluinen tähti-koriste.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.10.2010 - 09:57

Kyllä minukin mielestä se on tuolta Meksikosta kotoisin. Kauniita ovat mutta,myrkyllisiä. Pitää katsoa että,kissat eivät syö niitä eivät myöskään lapset.