montako poni rotua on maailmassa

kuinka monta poni rotua on

Avainsanat: poni rodot

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.09.2008 - 10:21

Ponirotuja
Poneja aidoimmillaan edustavat ehkä parhaiten vanhat brittiläiset ja irlantilaiset ponirodut, kuten exmoorinponi ja kenties maailman tunnetuin ja laajimmalle levinnyt ponirotu, erittäin pienikokoinen shetlanninponi. Nämä eläimet elivät Britteinsaarten karuissa oloissa vuosituhansia eristyksissä muista hevosista. Muita tunnettuja ponirotuja ovat esimerkiksi newforestinponi ja welsh-poni sekä ruotsalainen gotlanninruss

Suomessa noudatetaan nykyisin aina alkuperämaan käytäntöä rodun poniksi määrittelemisen osalta. Suomen käytännön vuoksi islanninhevosia, haflingereita ja vuonohevosia kutsutaan meillä hevosiksi eikä poneiksi kuten Keski-Euroopassa. Aiemmin puhuttiin kuitenkin toisinaan islanninponeista ja vuonoponeista.

Ratsastuskilpailujen poniluokat ovat rodusta riippumatta avoinna kaikille ponikokoisille yksilöille, joita näissä yhteyksissä myös kutsutaan poneiksi.

Lisätty: 17.09.2008 - 10:29

alla olevasta linkistä löydät luettelon, jossa on mainuttu noin 140 ponirotua :

www.hevosmaailma.net/index_pn.shtml

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.09.2008 - 11:41

Löysin linkin,jonka mukaan niitä rotuja on noin 140.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.09.2008 - 00:57

siitäkin riippuu mihin vedetään ponin ja hevosen välinen raja, ja mitkä lasketaan eri roduiksi, eli tarkkaa lukua ei taida tietää kukaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2008 - 03:03

145 mä löysi