Mikä on mielestäsi erikoisinta Lootin tarinassa?

Uskonto, homokeskustelu, vanha testamentti

Avainsanat: 1. moos. 19:1-38

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.10.2010 - 09:29

Ja Loot lähti Sooarista ja asettui vuoristoon molempien tyttäriensä kanssa, sillä hän pelkäsi asua Sooarissa; ja hän asui luolassa, hän ja hänen molemmat tyttärensä. Niin vanhempi sanoi nuoremmalle: "Isämme on vanha, eikä tässä maassa ole ketään miestä, joka voisi tulla luoksemme siten, kuin on kaiken maan tapa. Tule, juottakaamme isällemme viiniä ja maatkaamme hänen kanssaan, saadaksemme isästämme jälkeläisen." Niin he juottivat sinä yönä isällensä viiniä. Ja vanhempi meni ja makasi hänen kanssaan, eikä tämä huomannut, milloin hän tuli hänen viereensä ja milloin hän nousi. Seuraavana päivänä sanoi vanhempi nuoremmalle: "Katso, minä makasin viime yönä isäni kanssa; juottakaamme hänelle tänäkin yönä viiniä, ja mene sinä ja makaa hänen kanssaan, saadaksemme isästämme jälkeläisen". Niin he juottivat sinäkin yönä isällensä viiniä; ja nuorempi meni ja makasi hänen kanssaan, eikä tämä huomannut, milloin hän tuli hänen viereensä ja milloin hän nousi. Ja niin Lootin molemmat tyttäret tulivat isästänsä raskaiksi. Ja vanhempi synnytti pojan ja antoi hänelle nimen Mooab; hänestä polveutuvat mooabilaiset aina tähän päivään saakka. Ja myöskin nuorempi synnytti pojan ja antoi hänelle nimen Ben-Ammi; hänestä polveutuvat ammonilaiset aina tähän päivään saakka. (1.Moos 19:30-38).

Kysyjän kommentti

Näistä neitsyistä tuli kansoja Lähi-Itään.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.10.2010 - 19:51

fi.wikipedia.org/wiki/Suolapatsas Minusta tämä aika hämmentävä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.10.2010 - 20:02

Lyhyesti sanotuna ja vain minun mielipiteeenäni on se, että Loot ei ollut homo, eikä hyväksynyt Sodoman miesten niin vanhempienkin kuin nuorempien halua yhtyä Lootin vieraisiin miehiin. Jopa tarjosi tyttäriään heidän sijaisekseen.
Herran enkelit johdattivat Lootin Sodomasta pois. Vieläpä kehoittivat Lootia kokoamaan sukulaisensakin
mukaan. Ja niin tapahtui, että kun Loot oli väkineen jättänyt Sodoman. Jumala antoi sataa taivaasta tulta ja tulikiveä Sodoman ja Gomorran päälle.
Jos minun pitää jotain erikoisinta tässä nähdä niin se on se, että Jumalan sana pitää paikkansa.
Jumala ei hyväksy homautta.
Ja jos minulta kysytään katsonko homouden synniksi vastaan, että katson.
toivon, että tämän kirjoitukseni johdosta ei viriä mitään homo keksustelua, jos minulla olisi homo tai lesbo
ystävänä pitäisin hänet ystävänäni ja ihmisenä, vaikka en hyväsyisi hänen tekoaan.
Pyytäisin vain siunausta hänen elämälleen. En ole tuomarin asemassa täällä, mielipiteeni saan esitttää, mutta tuomiovallan jätän ylimmälle tuomarille.

Lisätty: 25.10.2010 - 20:07

ehkäpä Lootin vaimo katsoi kaupungin loistoa ja hävitystä ahneus mielessään ja jopa Jumalaankin syyttäen ja siksi muuttui suolapatsaaksi. Raamattu on hyvin vaikeaselkoinen kirja ja varsinkin vanha
testamentti, jolloin oli vanha liitto voimassa, mutta nyt me elämme uudessa liitossa mikä on
hivenen verran selvempää käsittää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.10.2010 - 21:06

Lootin vaimohan muuttui suolapatsaaksi katsottuaan taakseen..

fi.wikipedia.org/wiki/Sodoma...ja_Gomorra

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.10.2010 - 23:40

En löydä mitään hämmentävää. Ainoa mikä tulee mieleen että vaimoa rangaistiin siitä että hän himoitsi sitä loistoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.10.2010 - 20:57

Aika oudolta tuntuu se Lootin suolapatsaaksi muuttuminen. Eikä oikein Loot pitänyt tyttäriään silmällä vaan antoi heidän sukurutsaukseen syyllistyä.