Onkon tämä vaahteroiden 'pilkkukuume' vain etelän vitsaus, vai esiintyykö sitä laajemminkin Suomessa ?

tänään näitä tuli pussitettua tuhatmäärin

valperi.blogspot.com/2010/10...oinen.html

Avainsanat: vaahtera tauti

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.10.2010 - 19:53

Vaahteran tervatäplätauti ( Rhytisma acerinum )ilmenee mustina jopa 2 cm:n laajuisina laikkuina vaahteran lehdillä. Laikut ilmestyvät lehtiin syyskesällä. Tauti on arka ilman epäpuhtauksille. Varsinkin korkea rikkidioksidipitoisuus estää taudin kehityksen vaahteran lehdillä. Myös pajulla tavataan samaan sukuun kuuluvan sienen aiheuttamaa tervatäplätautia.

Lähteet:
metla

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.10.2010 - 22:48

Aika vinkee tauti vaahterassa. Itse en ole meidän vaahterissa havainnut tuollaista.Kovasti siitä lehtiä ja neniä tulee ja poikasia.Linnuille tärkeä puu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.10.2010 - 00:12

Näin vieraillessani tuolla itärajan tuntumassa vaahteranlehtiä joissa oli isoja mustia pilkkuja. Nyt selvisi että se taitaa olla sitä. Meidän pihallamme täällä Etelä-Savossa on myös vaahtera, eikä siinä ole pilkkuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.10.2010 - 10:50

Kovin pilkullisia olivat vaahteranlehdet Keski-Suomessakin. Hakemalla hain virheettömiä vaahteranlehtiä askartelua varten vaan eipä sellaisia löytynyt vaikka lehtiä oli kyllä tuhatmäärin. Pihassamme kasvaa kuusi isoa vaahteraa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.10.2010 - 13:15

Vaahteroita kyllä on tullut katseltua ja tuollaista en ole kyllä huomannut!
Nyt alkaa jo olla vaikeeta tuo katsominen kun lehtiä on enää hyvin vähän puissa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.10.2010 - 04:29

Oi joi, olipas se kurjan näköinen. Meidän vaahteroissa en ole vielä tavannut tuota ilmiötä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.10.2010 - 14:16

Syksyinen ruskan koristelema vaahtera on yksi kauneimmista puista. Harmituttaa tuollaiset täplikkäät näkymät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.10.2010 - 18:37

Kyllä tänäänkin metsälenkiläni näin täplävaahteroita, ei ole outo ilmiä Keski-Suomessakaan, vaikka ei aina
tule niin kiinnitettyä nihin huomiota.