Millainen on suomalainen palvelukultuuri ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.10.2010 - 13:38

Valitettavasti suomalaista palvelukulttuuria ei voi arvostaa kovin korkealle. Vaikka päättäjät miten kertoisivat, että suomalaiset ovat palveluhenkisiä, niin ei sitä yleensä elävässä elämässä huomaa.
On joukko sanoja, jotka tuntuvat lähes kadonneen kielemme sanavalikoimasta:
- hyvää huomenta/päivää/iltaa
- kiitos
- ole/olkaa hyvä
- kiitos käynnistä, tervetuloa uudelleen

Hapan ilme, asiakasta aliarvioiva käytös ja yleensäkin "moi"-kulttuuri eivät kerro hyvästä palvelukulttuurista.

Mutta, ehkäpä olen väärässä. Ehkä olen aina osunut vääriin myymälöihin ja virastoihin?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.10.2010 - 13:23

Niin, kaikkialla sitä ei edes ole. Onneksi olen löytänyt asioimispaikat joissa saa "ihmismäistä" palvelua ja kohtelua. Paljon on myös itsestä kiinni, on ihmisiä jotka valittavat koko ajan että heitä palvellaan huonosti. On vikaa niin sysissä kuin sepissäkin...
Elannossa olen joskus saanut niin huonoa palvelua ettei palveltu lainkaan. No, minä elän ja voin hyvin mutta Elantoa ei enää ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.10.2010 - 13:45

No eipä ole tuo palvelukulttuuri korkealla...
Jos ajatellaan vaikka jotain virastoa, paperi paperin perään, yhtäaikaa kun ei kaikkea pyydetä eikä kerrota mitä pitää olla mukana..
Luukulta luukulle juoksua...

Nykyään kauppojen kassat totisia kuin torvensoittajat...( isot kaupat)
Lähikauppa on ihan hyvä palvelu, tuntevat ja ovat todella avuliaita...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.10.2010 - 13:49

no paljon on tietysti sellaista vanhaa palvelija-asennetta (maan tapa)

ei sanota mitään mitä ei ole kysytty eikä siis ole pakko sanoa
ei hymyillä eikä muutenkaan mielistellä herraa (so. asiakasta)
jne.

mutta ilokseni täytyy todeta että on tapahtunut paljon myönteistä kehitystä, paitsi kaupoissa myös mm. monessa virastossakin ( viimeksi tämän sain todeta KELAssa)

mutta kehittämisen varaa on runsaasti, siihen vanhakantaiseen velttoiluun saattaa vielä törmätä ihan missä vaan, jopa Stockmannilla, jos asikas ei satu syystä tai toisesta mielyttämään arvoisaa palveluvastaavaa ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.10.2010 - 14:24

Suomalainen palvelukulttuuri tuntuu välilläolevan kokonaan katoava juttu, kun laskut maksetaan kotona koneelta, auto tankattaan ja pesetetään automaatilla, joissakin kaupoissa jopa ostosten viivakoodit syötetään ja pankkikortilla maksaminen hoidetaan omatoimisesti. Ja joihinkin liikkeisiin sisään astuessaan melkein huokuu sellainen "mitäs-tänne-oikein-tulit-me -ei sua-haluta-palvella" -asenne.
Onneksi iloisia poikkeuksiakin löytyy, kuten esim. lähikirjasto, jossa saa aina apua ja jopa kirjasuosituksia ihan pyytämättä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.10.2010 - 15:41

Ei se kyllä niin ole, että aina metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
Olen vanhempana ihmisenä hyvinkin kohtelias, jopa teitittelen itseäni paljon nuorempia
ihmisiä. Palvelu on hyvin kirjavaa,mutta naama on pidettävä peruslukemilla, vaikka kuinka keljuttaisi sanoa
pahastikin. Onhan se vähän hassua kun menee esimerkiksi johonkin liikkeeseen ja sieltä töräytetään
moi ja toss niitä on kato tosta, voipi olla, että kävelen ohitse ja annan vuoron toiselle.
Malmilla kemikalioliike oli hyvä esimerkki, minä kurttunaama vanha nainen menin kysymään huulipunaa, joita mainostettiin sanotaanko nyt "suudelman"kestäväksi. Myyjä tokaisi tuolla niitä on ovensuussa, kato sieltä, liikkeessä ei ollut muita asiakkaita. Olin ilkeä ja sanoin, että eipä ne taida tuolla konstilla kaupan mennä, joten minäkin jätän ostamatta. Kaipa flikka katsoi, että eihän tuo vanha harppu mitään huulipunaa enään tarvi (on kestävä väri jo huulilla muutenkin). Kyllä sitä hyvää palveluakin olen saanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.10.2010 - 16:54

Aika vähissä palvelut on . Ennen pikkuliikkeissä sitä oli. Sanottiin tervetuloa ja olkaahyvä.Ei enään missään .Katsoovat karsaasti kun sanoo tai ei vastata mitään.Kaupoissahan ei liikoja löpötellä eikä höpötellä, tänä päivänä.Jotain tietoakin jos tarvitsee kysyä, kyllä on vaikeeta.Kukaan ei osaa sanoa tai ei tiedä .Otappa yhteyttä tehtaalle tai ulkomaille.Ihan älyttömäksi käynyt. Kyllä ennen osattiin palvella.
Oli kohteliaat myyjät. Kaupaksi ei olisi saatu muuten mitään.Sellainen rento ja iloinen meiniki puuttu.
Kultuuriin tullut paljon vihaista puhetapaa joka välityy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.10.2010 - 10:01

Lappiin kun matkustaa, niin palvelukulttuuri sanan varsinaisessa merkityksessä on huippuluokkaa. Muualla suomessa ilmeisesti katoava "luonnonvara", ainakin mitä suuremmissa määrin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.10.2010 - 10:24

joo. kun on kiire niin ihminen unohtuu. ihan kuin jäisi vähemmän myymättä sen takia että kiinnitetään huomiota toiseen. liukuhihna toimintaa peräti.
lueskelin noita vastauksia ja olen samaa mieltä että pienissä taajama- / kyläkaupoissa tunnetaan ja siellä ihan kuuluu asiaan turista ihmisten kanssa joskus jopa joku juoru tarttuu ( mikä ei ole aina se hyvä asia ) ja palvelu on sitä itseensä - palvelua.
lapissa kuuluu muuten vaan puhella kaikkien - vaikka jopa vieraiden kanssa -siellä se kuuluu asiaan. se on aika hieno tunne kun huomataan turistikin ja jutellaan niitä näitä.
myös asiakkailla on kiire ja olen huomannut että toisia asiakkaita ärsyttää jos myyjä keskustelee toisen kanssa muusta ku kaupankäyntiin liittyvästä asiasta -vaikka kädet kävisi kokoajan ja asia etenisi ( esim pakkaa tavaraa tms )
itse olen palveluammatissa ja kyllä teitittelen, osaan myös sinutella jos vastapuoli on tuttu ja aloittaa sen. menen vähän tilanteen mukaan. ja ei niin kiire olekaan että pitäisi tokaista jotta soita keskukseen ja kerro sinne ongelmas.
paljon vaaditaan työkokemusta ja paperia kun haetaan töihin - mutta palveluunkin pitäisi jonkun opastaa. vaikka olisitkin se mansikan myyjä tyhjällä tieosuudella keskellä ei mitään.
taidankin käydä kyläkaupassa prisman sijaan ja jutella niitä näitä tätien kanssa ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 22.10.2010 - 21:42

Löystynyt on asiakaspalvelu nykyään verrattuna siihen mitä se oli. Ennen oltiin kohteliaita ja hymyiltiin ja puhuteltiin asiallisesti. Harvemmin tuollaista palvelua saa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.10.2010 - 05:11

Asiakaspalveluun kannattaa panostaa. Suomalaiset ovat jäykkää kansaa.