Matkan maksaminen: Pitääkö koko matka maksaa kerralla heti vai ensin varausmaksu?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.10.2010 - 06:35

Taitaa yleinen käytäntö olla ainakin valmismatkojen osalta että 1kk tai sen jälkeen varatut matkat on maksettava heti kokonaan. Siis varausmaksu jos matka varataan kuukausia ennennen matkaa.
Lentoliput omatoimimatkoille olen joutunut maksamaan kokonaan ja heti, ei mene sen jälkeen jakkara "kylänkuluille".

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.10.2010 - 00:47

Ei tuohon voi vastata, se riippuu niin monesta asiasta, yleensä ensin varausmaksu ja xx vrk ennen matkaa loput. Katso matkatoimistosi esitteestä.
www.kuluttajavirasto.fi/fi-F...ustaminen/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.10.2010 - 07:13

kuluttajaviraston sivuilla kerrotaan näin:
Valmismatka maksetaan yleensä etukäteen, joten ennen matkan ostamista kannattaa varmistaa matkatoimiston luotettavuus Kuluttajaviraston matkatoimistorekisteristä.
www.kuluttajavirasto.fi/fi-F...lmismatka/
www.kuluttajavirasto.fi/fi-F...orekisteri
varausmaksu yleensä maksetaan varatessa matkaa.

pelkät lentomatkat tavallisesti maksetaan samantien.
jos hotellin varaat itse, joissain tapauksissa maksat varausmaksun, joissain koko hotellimaksun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.10.2010 - 07:26

3. SOPIMUKSEN SYNTYMINEN JA HINNAN MAKSAMINEN
3.1. Matkustajaa sitova sopimus syntyy, kun matkanjärjestäjän määräämä varausmaksu on maksettu matkanjärjestäjän määräämänä ajankohtana.

3.2. Matkan hinta kokonaisuudessaan on maksettava matkanjärjestäjän ilmoittamana tai muuna sovittuna määräaikana. Maksettuaan matkan hinnan matkustajalla on oikeus hyvissä ajoin ennen matkan alkamista saada matkaan liittyvät asiakirjat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.10.2010 - 17:38

Bussiin noustesani maksan, samoin kun junaan noustessani matkani etukäteen. He, he.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.10.2010 - 18:38

Se täytyy kysyä matkatoimistosta, koska käytäntöjä on erilaisia. Minä maksan yleensä heti kun lasku saapuu postilaatikkoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.10.2010 - 09:33

Riippuu siitä milloin tilaa. Äkkilähdöt maksetaan aina lähes poikkeuksetta kertasuorituksena. Muissa ensin varausmaksu ja kuukausi (yleensä) ennen lähtöä sitten loput.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.10.2010 - 14:11

Jos lähtöajankohtaan (valmismatkat) alle 30 pv, silloin matka on maksettava heti. Sama koskee omatoimimatkoja jotka varataan matkanjärjestäjän räätälöimänä, ja sillä koska matkaan lähdetään, ei ole merkitystä. Lentoyhtiöt määräävät niin, sillä lennoilla on ns. päivän hinta.
Netistä varattessa (siis nettimatkatoimistosta) maksetaan koko summa heti.
Esim. AM:n valmismatkan suhteen on siten että jos matkan alkamiseen on vaikka 2 kk, ensin maksetaan varausmaksu ja kuukausi ennen lähtöä loput.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 22.10.2010 - 00:22

Riippuu siitä miten lähellä lähtöpäivä on. Yleensä varatessa maksetaan varausmaksu, mutta jos lähtö on ihan lähipäivinä, silloin maksu maksetaan kokonaisuudessaan.