Kipeä puheenaihe jälleen ja hyvä, että asia otetaan usein esille. Omaiset, puuttukaa enemmän vai mitä mieltä muut?

yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/...origin=rss

Lisätty: 12.10.2010 - 07:58

Meilläkin asia hyvin esillä huomenna, toivottavasti, kun on suuri yhteinen palaveri+virkistyspäivä...onko sekään piristystä, että ensin tehdään aamu töitä josta sitten "virkistymään" ja istumaan moneksi tunniksi...? Työpäivälle tulee huomenna pituutta 11 tuntia.
Työvoimasta on vajaus, se näkyy ja kuuluu, mutta meidän puhe sekä pyynnöt eivät kuulu. Siispä omaiset, puuttukaa asioihin rohkeasti jos näette epäkohtia.

Lisätty: 12.10.2010 - 08:20

Pieni esimerkki: paikka jossa on huonokuntoisia, iäkkäitä vanhuksia 26. Ulkopuolella, kotona asuvia asiakkaita yli 30 (turvapuhelin) ja näitä kaikkia valvoo yöaikaan vain yksi hoitaja. Toinen paikka jossa asuu tällä hetkellä 9 huonokuntoista vanhusta ja ulkopuolella kotona asuvia turvapuhelin asiakkaita noin 20. Heitäkin valvoo yöaikaan vain yksi hoitaja. Onko mielestänne tarpeellinen määrä hoitajia??

Avainsanat: pula henkilökunta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.10.2010 - 09:01

Olen ollut ja olen vieläkin sitä mieltä,että vanhukset jätetään heitteille,jopa laitoksissa yöaikaan.Omakoktaiset kokemukset on äitini kohdalta,joka oli diapeetikko ja aluksi jäi ilman myöhäistä iltapalaa ennekuin huomasin asian ja nostin siitä metelin,muistatko,kun kysyin sinulta tähän asiaan neuvoa.Loppu elämä oli äidilläni niin hyvää laitoksessa,kun se olla voi,kun siellä tiedettiin,että omaiset valvovat ja vaativat.Lisää hoitajia pitää voida palkata,onhan älytöntä vaatia,että yksi tai kaksikin hoitajaa ehtii jokapaikkaan ja yleensä yöaikaan vanhukset ovat levottomia,kun tuntevat,olonsa turvattomaksi.

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille kommenteista.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.10.2010 - 09:52

vanhustenhoito retuperällä on monessa paikassa julkisen tai yksityisen puolella.
liian vähän henkilökuntaa asiakkaisiin nähden.
hyvällä tuurilla voi selvitä jonkinaikaa.

on tosiaankin pienkoteja, joissa muistihäiriöiset ovat yksin yön yli, ilman valvontaa lukkojen takana.
omaiset ovat joko arkoja, tietämättömiä tai valinpitämättömiä. eivät halua tai uskalla puuttua epäkohtiin.

uusia kalliita turvakeksintöjä tulee tulvimalla, hyvä niin mutta
turva-ja valvontalaitteet eivät ihmistä korvaa, tietysti lisäturvallisuutta tuo gps-paikantimet, ovivahdit ja muut turvalaitteet.

iäkkäälle kotipalvelun turvin maalla kotonaan yksinasuvalle tädilleni on haussa paikka dementiakotiin, mutta paikat ovat kiven alla.
hänellä on gps-paikannin, voin seurata tietokoneella missä hän liikkuu,
myös ovivahti( = toistaiseksi vain ilta ja yöaikaan päällä) , häkähälytin, palovaroitin, hellavahti ja turvapuhelin.
kaikki nämä hälyttimet hälyttävät Esperiin ( www.esperi.fi/index.php?node_id=16415)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2010 - 10:09

Vanhustenhoitoon pitäisi saada lisää hoitajia se nyt on selvä...
Mutta tuo ei mene päättäjien kaaliin, mitäs noista on heidän ajatus ( kunhan omat rahavirrat kulkevat se on ykkös asia)...
Mutta tilanteeseen ei tapahdu mitään, puhutaan vaan mutta homma ei pelaa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2010 - 11:17

Lähteehän tuo hoitajistakin.Toiset ottaa työstään vastuun ja toiset ei siedä vanhuksia.Kyllähän hoitajia liianvähän joka paikassa .Varsinkin yöt on vaarallisia ja yksinäiselle vanhukselle pitkiä.Uni ei vaan silmään tule ,yksin kertaisesti.Liianaikaisin laitetaan nukkumaan vanhukset.Kyllä enemmän vastuuta kaikille vanhuksista.Jos yksinäin vanhus lähtee yöllä kodistaan alusvaatteisillaan ulos.Jokaisen kansalaisen velvollisuus tehdä ilmoitus hänestä.Kyllähän hoitajat jotka kunnioittavat työtään ,tekeevät mitä pysyy.Työttömyys aikana luulisi olevan halukkaita vakinaisiin töihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2010 - 20:05

Aikaisempien vuosien meidän valitsemiemme kansanedustajien olisi ollut huomioitava tämä seikka.
Asia ei ole putkahtanut yllätyksenä, vaan on maattu niinkuin on pedattu.
Onhan tämä vanhusruuhka ollut tiedossa jo iät ja ajat. Nyt vain eläkeikää nostetaan, kun se kertaallleen'jo laskettiin. No mitäpä murehtimaan sen näkee sitten se ken elää, miten soppakuppi tulee etten ja
kuka peppumme pyyhkäisee kun sen aika tulee.Toiveena olisi kun saisi kotonaan omaan sänkyyn nukahtaa kun aika on.
Menen tässä asiassa kyllä itseeni, syytän siitä että en ole tehnyt kaikkea, mitä olisi voinut tehdä jo
aikapäiviä sitten, mutta nyt voimien vähetessä on hyvä sanoa, että mua auta heikkoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2010 - 20:22

Kyllä todella pitäsi saada vanhusten hoitoon enemmän hekilökuntaa..Yksi hoitaja on ihan liian vähän..onhan heistä vahuksista suuri vastuu..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2010 - 11:52

Ei auta adressit, puhuminen tai kirjoittelu. Toivottomaksi olen havainnut. Lupaavat korja asian, mutta mitään ei tapahdu. Poliitikoilta ei paljon muuta heru kuin "korulauseita".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2010 - 22:10

Ei tätä asiaa kansanedustajilla tai millään muullakaan virkamiehellä hoideta. ihan vain silla todellisella hoitajalla, joka siellä hoitaa oikeesti sitä vanhusta.

En voi valittaa edesmenneen mummoni hoidosta. Äitini tai minä käytiin yhteensä 2-4 kertaa viikossa katsomassa, ja mummoa hoidettiin. En tiedä johtuiko hoito siiitä, että mummo oli valvovan silmän alla meilläkin.... Mutta siinä olen samaa mieltä, että hoitohenkilökuntaa on aivan liian vähän vanhustenhoitoon. ja myö ku vanhetaa koko aja ja toivos, et päättäjätkin huomais sen kattoessaan peiliin....

Tuttavapiirissä vanhus, jota pudoteltu milloin mistäkin, kun ei ole voitu valvoa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 17.10.2010 - 22:19

Kaikenlaiselle ihmisen perushoidolle pitäisi panostaa todella paljon jotta asiat olisivat paremmin.
Mutta eihän yhteiskunta välitä.