Mitä mieltä ovat Napsulaiset tästä?

Kuulin eilen eräältä naapuriltani,että hän on päässyt työharjoitteluun erääseen siivous firmaan,työtä teetetään ilman palkkaa sumeilematta,hän polkee aamulla aikaisin työpaikalle matkaa tulee Noin 18 km päivässä ja kela maksaa 9 euroa työttömyys rahan päälle.Minusta tämä on ihmisen hyväksi käyttöä ja alistamista,ei ole mitään takuita,että hän saisi työpaikan harjoittelu jakson jälkeen.Firmahan tässä voittaa.Sikamaista touhua.

Avainsanat: riistoa hyväksi käyttöä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.10.2010 - 10:16

Näin tekee iso paha raha. Enemmistö työnantajista käyttää tätä mahdollisuutta. Oikealla asialla olevat työnantajat palkkaavat työntekijän ilman tuollaisia "kommervenkkejä".

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.10.2010 - 10:09

Näinhän tuo on, mutta jos kumminkin siitä työpaikka urkenee niin kannattaapihan tuo...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2010 - 11:06

koipioin osan Tarja Filatovin vastauksesta eräälle työharjoittelijalle:

"Työharjoittelu on ilman työsuhdetta järjestettävä työllistymistä edistävä toimenpide, joka on rajattu koskemaan alle 25-vuotiaita ammatillista koulutusta vailla olevia nuoria. Työpaikalla tapahtuvan työharjoittelun keskeisenä tavoitteena on perehdyttää työelämään nuoria, joilla ei ole ammatillista koulutusta eikä useimmissa tapauksissa myöskään työkokemusta. Työharjoittelussa nuori voi myös kokeilla erilaisten ammattien ja työpaikkojen kiinnostavuutta ja soveltuvuutta.
Työharjoittelijalle ei makseta työehtosopimuksen mukaista palkkaa, koska hän ei ole työsuhteessa työharjoittelun järjestäjään tai työvoimatoimistoon. Työmarkkinatukeen oikeutetulle työharjoitteluun osallistuvalle maksetaan työmarkkinatukea toimenpiteen perusteella niiltä päiviltä, joina hän osallistuu työharjoitteluun. Työharjoittelun tärkeänä tarkoituksena on nuorten työmarkkinatuen saajien aktivoinnin lisääminen, missä viime vuosina onkin onnistuttu. Työharjoittelun muuttaminen työsuhteeksi, jossa maksetaan työehtosopimuksen mukainen palkka, vaikuttaisi todennäköisesti heikentävästi työharjoittelupaikkojen löytymiseen. Kun otetaan huomioon työharjoittelun tavoite ja luonne sekä se, että työharjoittelu useimmiten on lyhytaikaista, ei hallitus pidä tarkoituksenmukaisena ilman työsuhdetta tapahtuvan työharjoittelun muuttamista työsuhteiseksi työvoimapoliittiseksi toimenpiteeksi."

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2010 - 11:42

Harvemmin voi jatkaa samassa firmassa.Moni firma ottaa halppaa apua kun sitä tarjolla.Itse en suostuisi mokomaan.Johan kulkemisiin ja kenkiinkin kuluu enemmän. Onhan se härskiä touhua.
Kyllä ne tiedostaa työvoimatoimistoissakin sen.Mutta heidän täytyy saada tuupattua pois listoilta ei sen enempää, mitään ajattelematta. Kun ei se koske itseä.Oikein muotiilmiö,ruokahalu kasvaa syödessä.Aika surullista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2010 - 11:55

Törkeää. On se kumma, että ainakin vielä 70-ja 80-luvuilla päästiin ilman työkokemusta työhön, mutta edellytti 3 kuukauden koeaikaa ennen mahdollista vakinaistamista. Mihin tämä käytäntö on kadonnut. Koeajalta sai alimman palkkaryhmän palkan, mutta palkan kuitenkin. Markkinavoimat vievät poliitikkojakin kuin litran mittaa. En suostuisi minäkään moiseen pelleilyyn, jotain tolkkua pitää olla kyykyttämisessäkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2010 - 18:02

Laitan lyhyet kynteni ristiin, sillä en onneksi ole enään työmarkkinoilla.
Ei se tainnut minunkaan elämäni työpaikka häävi olla 12 km talvella ja kesällä polkupyrällä.
aloitin myymäläapulasena jo 15-vuotiaana, koti oli pieni köyhä koti, joten silloinkin
piti leipä jostain saada, kun se oli niin hyvää. toivon silti parempaa aikaa nykyisille
työharjoittelijoille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2010 - 19:12

Sikamaista hyväksikäyttöä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2010 - 20:36

ehkäpä kandeis jutella tosta työkkärissä vaikka ja sanoa suoraan ettei suostu tollaseen. kyllä pitää olla työkkärin tädillä ja tekijällä järki päässä. siitä riistäjästä en olisi niinkään varma että mitään päässä liikkuu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2010 - 20:42

On todella hyväksikäyttö tämmöinen..Poikani läksi opikelemma lähihoitajaksi..sitä enne sai kokeilla eri paikoissa mitä tämä työ on...Oli vahusten avustajana..alkoholi ongelmaisten ja lasten avustus hommissa..ja läksi koulutukseen..nyt sitten totesi,että ei jaksa ainakaan vahuksia hoitaa..meinaa erikoistua alkoholi ongelmaisten työskentelyyn..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 13.10.2010 - 01:05

On ajateltava että on paljon sellaisiakin ihmisiä jotka tekevät kotona ollessaan työtä ilman palkkaa. Luulisi mahdollisuuden saavan ihmisen ottavan sen onkeensa.