Mitähän se tarkoittaa kun sanotaan kun "päästä pälkähästä"?

Retkellä tietennii.

Avainsanat: päläs

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.10.2010 - 14:13

Päläs on suksen (lylyn ja kahlun) keskikohta, jossa oli mäystin eli yleensä nahkainen remmi, johon kenkä kiinnitettiin. Kaikki jotka ovat harrastaneet umpihankihiihtoa ja varsinkin sen erityisintä muotoa alamäkilaskua tai ylämäkikapuamista puolentoista metrin hangessa tietävät, mikä helpotus on äkkipysäytyksen ja tunnin painin jälkeen saada nostetuksi suksen hangesta risujen ja oksien alta käsien ulottuville ja vihdoin irti pälkäkäästä. Erona nykyiseen menijään, joutui esi-isä vain pyyhkimään hikikarpalot otsaltaan jatkamaan pyydystysretkeään - moni päiväistä hirvenhiihtoaan saadakseen perheelleen sapuskaa. Nykyhiihtäjä voi retken jälkeen mennä saunaan ja syödä vaikka hyvinhautunutta hernekeittoa, jonka on laittanut ennen hiihtoresissua, nälkäänsä.

Voi kohta onkin kylmää ja lunta. No pääse taas (umpihanki)hiihtämään!

Lisätty: 10.10.2010 - 11:26

Siis alun perin päästä pälkähästä tarkoitti sitä, että sai jalan irti suksesta.
Sittemmin sanonta on yleistynyt kuvaamaan kaikkea tukalasta tilanteesta vapautumista.

Ei siis enää liity vain muinaissuomalaisten hiihtoon.

Kysyjän kommentti

Niinhän se oli.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.10.2010 - 02:59

Taisit mennä tekemään ISON hädän pusikkoon..niin helpotti kun pääsit pälkähästä...Eikä kukaan huomannut..että oli helpottunut olosi..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2010 - 08:18

esim. retkeillessä jalkasi jää kiinni johonkin kivenkoloon, olet pulassa etkä saa jalkaasi irti itse. Mamma pelastaa sinut auttamalla jalkasi irti kivenkolosta ja pääset pälkähästä.

tai olet ollut joronjäljillä ja kaverisi lupautuu alibiksesi, pääset pälkähästä eikä Mamma epäile kertomustasi ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2010 - 08:56

Pälkähästä pääseminen tarkoittaa pulasta pelastautumista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2010 - 09:06

“päästä pälkähästä” eli saada kenkä irti suksen siteestä eli päläksestä, ensimmäinen asia, kun on hiihdetty avantoon, on saada sukset irti.

Lähteet:
kotisivu.lumonetti.fi/eaa/Hamarat.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2010 - 09:32

jossain oot jumissa ja siitä irti pääseminen omin avuin tai saat apua..
Siten pääset pälkähästä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2010 - 10:29

noin kuvaannollisesti sitä että
on ollut vähän mieron teillä ja vähällä paljastua rötöstely mutta
sitten käy ilmiömäinen tuuri ja kohtaa satumainen onni
ja koko homma jääkin paljastumatta, tuomiot tulematta eikä kukaan edes pääse paheksumaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2010 - 11:56

Kyllähän se tulee aina tarpeesta kun noita hämäriä sanontoja syntyy.Kaikenlaisia sitä on kuullut eri tilanteissa.Joku vahinko satuu ja pelästyy, mutta pääsi pälkähästä,niinkuin koira veräjästä.Ei oikein käynyt kuinkaan. Onni onnettomuudessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2010 - 11:58

Päästä pinteestä, kuin koira veräjästä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2010 - 16:54

Kyllä minä nyt en ymmärrä enään retkellä ollessa päästä pälkähästä.
Mutta minulle sattui etiäinen keromaan, että papan mamma olisi tulossa mökille,
ja liekö papalla ollut joku tarve saada mamma mökille ja nyt kun tänään sitä kyselet, olet
ilmeisesti tyytyväisen oloinen, kun olet päässyt pälkähästä. Se on se syksyinen yö rakkaalla
mökillä, joka laittaa kaikki asiat kohdalleen ja kaikki paineet putoaa pois.
Radiossakin sanotaan juuri, että paita pois ja paanalle vaan, siinä hiki lentää.......
Kuitenkin oli se pälkähäsi mikä lie, niin toivon, että se on ohi nyt. Keksitään uusia pälkähiä sitten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 13.10.2010 - 00:56

En jäänyt kiinni joronretkiltäni.