Ompeletko itse vaatteita??

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.10.2010 - 06:57

Kutimet ei toimi tämän äijän käsissä:)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.10.2010 - 22:04

Ei tule ommeltua, mutta kutominen ja virkkaaminen on enemmänkin minun puuhaa...
Viimeksi virkkasin kastemekon helmikuussa syntyneelle Jadelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.10.2010 - 03:19

HUomenta Toffe ja Liisukka tai aamuyön hiljaisia tunteja. Nousin ylös kun minulla on molemmissa olkavarsissa särkyä, yölläkun on paikallaan. Kysyit Liisukka ompelemisesta, en ole hyvä ompelemaan. muuta kuin hihan ja housun lahkeita lyhentämään.ennen nuorena virkkasin paljon lasten ja nuorten vaatteita.
Muistan kun 64 vuonna kudoin itselleni punaisen jakkupuvunkin.
Nyt minun kutominen on sitä, että sasin lapsenlapselleni jotkut sukat ja minulla on se kummilapsi
siellä Koivistolla hänellekin olisi lämmintä tarkoitus kutoa. Oma ja varpaatkin ja "sielun veljen" jalat myös lämpöiseen. Sielun veljellä tässsä tarkoitan tuttavaani, jonka kanssa asuin 16-17 vuotta Helsingissä ja
hän muutti tuohon viereiseen taloon sieltä Helsingistä pois. Vähän niinkuin molemmin puolin avuksi toisillemme. Emme ole avopari ja avioon en mene enään, mutta sellainen hyvä ystävyys-ja avunanto
sopimus puolin ja toisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.10.2010 - 07:33

nuorempana ompelin vaatteita itselleni, miehelleni ja sukulaisten pikkulapsille,
vaan laiskuus on voittanut.
olen kyllä kalliin ompelukoneenkin ostanut (hyllyllä kököttelee) jossa on kaikki hienoudet,
tiedä vaikka tämä kysymyksesi kirvoittaisi taas ompelemaan .
vaikkapa jotain 9kk ikäiselle pikku-Iirikselle .
persoonallisia vaatteita saa itse ompelemalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.10.2010 - 07:40

Laiskuus on täälläkin iskenyt. Kudon kyllä, mutta ompelemaan en rupea.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.10.2010 - 08:00

En osaa ommella mitään,neulominen on ollut miun juttu,mutta nyt en ole aikoihin neulonut mitään,se on nyt vain jotenkin jäänyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.10.2010 - 08:22

Aikoinaan olen ommellut ja myös muille kun itselleni. Se oli siinä 12-ikävuodesta ylöspäin muutamana vuonna. Olen neulonut paljon myös aikoinaan, nykyään neulon vain villasukkia. Virkkaaminen no myös tuttua, sitäkään en juuri harrasta enää. Enemmänkin satunnaisesti opetan käsityötaitoja sellaisille jotka ovat noissa asioissa aloitteleijoita.
Kaikkeen ei aika riitä, on muunlaisia harrasteita ja velvollisuuksia.
Kankaankudontaa sen sijaan harrastan, maalla on aina kangaspuissa jotain meneillään.Aikoinaan olin artesaanin koulutuksessa ennen muita opintojani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.10.2010 - 08:30

On enemmän Marttojen puuhia, vaikka joku mieskin voi niin tehdä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.10.2010 - 09:01

En muista enään ommelleeni. Nuorena kun piti riiuulla käydä ommeltiin jakkupukua siis puolihame
,jakku. välillä pitureita,minimekkoja.Lapsille jotain kun olivat kotosalla .Lyhentämistä ,vetoketjun ompelua ja nappien.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.10.2010 - 09:09

Teini-ikäisenä tein jonkin verran itselleni vaatteita, sillä kauppojen valikoimat nuorille oli aika vähäiset ja erikoisliikkeissä huikean kalliita. Oli lisäksi mukavaa saada persoonallista päälle pantavaa. Vaateideoita poimin ulkomaisista leffoista ja nuorisolehdistä. Sain kaveripiiristä tilauksia, mutta aika eikä innostus riittänyt sen suurempaan harrastukseen. Minulla on ompelukone, mutta en ole ommellut enää vuosikymmeniin vaatteita. Hihojen ja lahkeiden lyhennykset annan ompelijan hoidettaviksi. Farkkujen lahkeet sen sijaan vielä lyhennän itse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.10.2010 - 09:52

En ompele itse vaatteita.Mutta kudon sukkia,lapasia,kaulaliinoja, sekä myös virkkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.10.2010 - 10:54

Kyllä. Ensimmäisen puolihameeni ompelin ollessani 13-vuotias. Siitä jatkoin kapeaan hameeseen ja myöhemmin paitapuseroihin. Kaikenlaista olen ehtinyt tehdä, vähemmän kyllä päällystakkeja ja muita paksuja ja vuorellisia vaatteita. Kärsivällisyyteni ei riitä tarpeeksi tarkkoihin tehtäviin. Nykyisin vaateompelu on jäänyt vähemmälle, mutta neuleita teen jatkuvasti. Nytkin 68 cm villahaalaria vielä syntymättömälle syysvauvalle. Huppu enää puuttuu, sitten se on valmis. Käsitöiden tekeminen on intohimoni, kankaita ja lankoja on valmiina koko loppuelämäksi. Kaikissa kolmessa kodissani on ompelukone, ja kesäkodissani lisäksi saumuri. Käsityöt kulkevat lisäksi mukanani sinne missä kulloinkin oleskelen, niinkuin nyt tämän viikon täällä Keski-Uudellamaalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.10.2010 - 12:03

Kyllä täytyy itse Singeriä polkea jos haalarit repeää. Olempa ommellut uusia vetoketjuja ym käyttövaateisiini. Ihan tyhjästä ei mielikuvitus riitä vaatetta tekemään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.10.2010 - 15:32

Nuorempana ompelin vaatteita ja kudoin villapaitoja yms. Käteni särkymisen jälkeen on käsityöt pitänyt unohtaa kokonaan. Hyvä, että pystyn töitä tekemään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 10.10.2010 - 21:34

Aikoinani tein perheelle vaatteita mutta nyt eivät niskat oikein tykkää siitä hommasta. Viimeisin luomus minkä olen tehnyt kokonaan itse oli ensimmäisen miniäni hääpuku. Toiselle autoin alaosan teossa.