Mitä ajatuksia herättää tämä uutinen?

Lisätty: 04.10.2010 - 17:24

yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/...origin=rss

Lisätty: 05.10.2010 - 08:49

Kenenkään ei tarvitse nykyaikana sietää hurjaa kipua joten vaatikaa lääkitystä. On lääkäreitä jotka pihtaavat mm. uskonnollisen vakaumuksensa vuoksi lääkkeitä ja niin ei saa olla.

Avainsanat: turha kipu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.10.2010 - 20:39

Kyllä lääkkkeitä on kovaankin kipuun, kun vain on rohkeita lääkäreitä ja omaisia, jotka uskaltavat ja antavat luvan niiden käyttöön.

Olen hvyin paljon lukenut Terhokodin johtajan Juha Hännisen teoksia.Hän on mies paikallaan ja puhuu aivan asiaa. On lääkkkeitäkin, joilla potilas vaivutetaan unenomaiseen tilaan, josta hänet voidaan palauttaa esimerkiksi keskustelemaan omaisen kanssa jos asia on tärkeä. ei tietysti joka vierailun ajaksi.
Itse aina olen ajatellut , että kun saisi nukkuessa lähteä täältä. Ja mitä hyötyä on pantata lääkettä yli
70-80 vuotiaalta kipupotilaalta, sen pelossa, että hän tottuu niihin. Höpö, löpö.
Mikä parempi olisi kun on kovat kivut, että saisi unessa ne pois, mutta monet omaisetkin pelkäävät, että heidän läheisensä tapetaan yksinkertaisesti näin.Kivuttomuus on minulle itselle tärkeä, oireisiin riittävästi lääkettä, en kestä kipua, ja jollei särkylääkkeet auta aloitetaan heti vahvempien opioidien
käyttö. Se on yks hailee elänkö päivän tai kaksi kauemmin. en halua elämän pidennystä, kun sen jatkaminen on kärsimystä. Hoitotestamentti on hyvä olla valmiina. Ja tiedossa lähimällä omaisella.

Kysyjän kommentti

Kiitos hyvästä vastauksesta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.10.2010 - 17:37

varsinkin jos on parantumattomasti sairas, ja kärsii tuskista ja kivuista, miksi ei voisi asentaa esim. kipupumppua ( kotikäyttöönkin), on se sitten morfiinia tai miedompaa. kuitenkaan ei ole merkitystä jääkö koukkuun johonkin lääkkeeseen, koska elämänlanka on katkeamassa.
vai onko kenties ajatuksena että pumppaakin kipulääkettä "vahingossa" liikaa, mutta eikö niissäkin ole ohjelmoituna joku rajoitus määrässä ja kuinka useasti?
en tiedä en ole kokenut. mutta nähnyt olen monen vanhuksen tai nuoremman loppumetreillä kärsivän rankoista kivuista.
saatikka sitten jos vielä on toivoa parantua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.10.2010 - 18:52

Kipua ei saisi ketään kärsiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.10.2010 - 19:34

ihmettelen kovasti miksi varmasti tautiinsa kuoleva ihminen joutuu vieläkin kärsimään kivusta vaikka olisi keinot hoitaa kipu pois.Onko se niin,että kärsi ihminen,kirkkaimman kruunun saat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.10.2010 - 19:54

Kyllä on elämä kurjaa,kun joutuu sairauden takia kärsimään kovista kivuita..Kyllä pitäisi kipupumppu olla tällmmösillä ihmisillä..että ei jatkuva kärsimys ja kipu olisi päällä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.10.2010 - 20:22

Olen nähnyt kuinka kipuja kärsivä syöpäpotilas vaikeroi.Oma sisko kuoli syöpään ,50v.s lahjaksi sai tuon sairauden.Ei paljoa ollut tehtävissä.Silloin itkin miksi ei voi antaa lääkettä että kivut häipyisi.
Hän sai suurimman annoksen morffiinia.Mutta silti aina kipuja oli.Se helpottaisi kaikkia jos kivut saataisiin kuriin.Viimeiset hetket on niin tärkeät.Jos sitä ennenkin olevat yhteiset hetket.Muistan aina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.10.2010 - 01:11

Minä en aio alistua kärsimään, jos kohdalle osuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.10.2010 - 08:10

Kipulääkitys on paikallaan silloin kun siihen on tarvetta. Kenenkään ei sairauden aiheuttamasta kivusta pitäisi joutua kärsimään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.10.2010 - 23:14

Itselläni on toistepäin tuon kivun kanssa. Olen niin pahasti allerginen etten voi eden syödä flunssalääkkeitä, enkä myöskään tulehduskipulääkeitä. Ei auta vaatiminen tosiasioiden edessä.