Oleko ollut paikalla kun ihminen saa epilepsia kohtauksen??

Jos olet mitä olet tehnyt??

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.10.2010 - 23:04

Olen ollut. Siitä tosi kauan aikaa. Olin jotain 10v.tta ja korkeasaaressa. Siskolla sellainen mies ystävä, joka ei ollut kertonut mitään sairaudestaan.Hän yhtääkkiä heitti taaksepäin ja jysähti kovasti maahan . Me pelästyttiin että kuolikohan toi nyt.Sitten sätkytteli ja pikkuhiljaa heräili. Oli pahaa katsella. Ei tullut muitakaan apuun. vaikka ihmisiä paljon.Siitä vähin erin tuolille istumaan. Sitten kuultiin että on epileptikko.

Kysyjän kommentti

Todella pahannäköisiä kohtaukset..

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.10.2010 - 01:51

kun on parikin sitä vaivaa potevaa tuttua niin väksinkin on muutamat kohtaukset joutunut olemaan läsnä

sitähän siinä on avustettu ettei itseään enää lisää telo eikä pääse puremaan kieltään tai tukehtumaan muista syistä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2010 - 09:01

Nuoruudessa koulua käydessä melkein viikoittain bussissa eräs koululainen sai kohtauksen. Siihen aikaan ne oli aika rajuja, kun lääkkeet eivät olleet niin kehittyneitä. Varjelimme häntä vain satuttamasta itseään. Nykyisin töissä näkee jonkun lievän kohtauksen jotka eivät vaadi toimenpiteitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2010 - 09:20

Olen ollut paikalla, kun pieni vauva on saanut epilepsiakohtauksia. Hänen vanhempansa kyllä tiesivät, miten toimia vaan oli se aika hurjan näköistä sivusta seurata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2010 - 10:00

Työpaikalle mennessäni työskentelin henkilön kanssa, jolla oli epilepsia, en tiennyt sitä ja säikähdin ja palasin takaisin.
Kun tulin huoneeseen hän söi kaikessa rauhassa omenaa kuin ei olisi mitään tapahtunut, en ottanut puheeksi asiaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2010 - 16:25

Rinnakkaisluokkalaisella oli epilepsia ja kerran näin kohtauksen. Eipä siinä asiantuntemattomalla ollut juuri mitään muuta tekemistä, kuin yrittää varjella häntä loukkaamasta itseään. Muistaakseni tämän tytön sisko laittoi hänelle lankarullan suuhu, jotta kohtauksen saanut ei purisi kieltään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2010 - 19:14

Lapsuudenystäväni sairasti epilepsiaa, silloin olin hyvin nuori enkä osannut tehdä mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.10.2010 - 08:19

Olen ollut, siitä on pitkä aika, olin juuri aloittanut koulunkäynnin eli olin ekalla luokalla.
Oltiin rivissä ulkona odottamassa pääsyä sisälle kun toisessa rivisssä ollut tyttö, vanhempaa ikäluokkaa, kaatua kopsahti yhtäkkiä maahan. Hänellä oli epilepsia, kuulin myöhemmin, menehtyi myös aika nuorena eli alle aikuisiän, sairauteensa. Silloin ei oltu vielä keksitty auttavaa lääkitystä ja monelle kävi varmaan samalla tapaa. Nykyään hoidot ovat kehittyneet valtavasti. Epileptikot eivät monetkaan saa silti esim. ajaa autoa tai olla työssä jossa olisi vaaraa sekä itselle että muille, niin ovat kertoneet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.10.2010 - 15:59

Olen nähnyt. Onneksi oli asiantuntevia auttajia paikalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.10.2010 - 17:31

Naapurin poika sai kohtauksen kylässä. Oli aika paha sellainen.Vanhemmat eivät ensin ottaneet asiaa oikein tosissaan, mutta pelästyivät tietenkin.Poika oli oireillut jo kauan, mutta pojan vanhemmat olivat sitä mieltä, että poika pelleili.
Ei pelleillyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.10.2010 - 22:35

Eräätkin kerrat. Pitänyt siitä huolen ettei hän satuta itseään.