Mitkä ovat ne elintarvikkeet ruuat joista saa paljon rautaa?

Avainsanat: rautapitoisia elintarvikkeita

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.10.2010 - 15:03

Veripalttu (jota kyllä ei enää pahemmin ole kaupoissa näkynyt) oli ainakin joskus..
Veriletut..

Tässä Top 20:

Elintarvike Pitoisuus / annos mg/100 gr

1 Basilika kuivattu 42.0
2 Veri 41.9
3 Maksa sian 31.4
4 Maksa poron 31.0
5 Merilevä spirulina 28.5
6 Veriohukainen teollinen 21.8
7 Maksa 21.0
8 Maksapaisti 20.6
9 Veriohukainen 19.2
10 Verivanukas 19.0
11 Vehnälese 18.6
12 Poronmaksapihvi 18.5
13 Maksapihvi leivitetty 15.6
14 Verileipä veri, kalja, ruisjauho 15.4
15 Maksa keskiarvo 14.7
16 Munuainen keitetty 12.0
17 Linssi vihreä/ruskea 11.1
18 Kaakaojauhe, sokeroimaton 11.0
19 Soijaproteiini konsentraatti, 58 % proteiinia 10.8
20 Metsälintu grillattu/paistettu 10.0

Lähteet:
karppaus.info/forum/viewtopi...mp;start=0

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.10.2010 - 22:53

Kyllähän rauttaa saa tasapainoiseta ruokavaliosta.Mutta imeytymiseen vaikuttaa yleiskuntokin.Ulkoilu raittiissa ilmassa. Veriruuat kuten veriletut ja puolukkahillo.Liha,kala .maksa.Vaikuttaa punasolujen hemoglobiini,hapenkuljetus elimistöön.Oireet anemia,väsymys,huimaus,ruokahaluttomuus.Ennen itse kuivasin persiljaa ja tilliä tuoreista omista. Lapsilta kysyttiin mitä äiti syöttää kun veriarvot hyvä.
Niitä säännöllisesti ruokiin.Väsymys tulee kyllä ulkoilun puutteestakin.

Lisätty: 02.10.2010 - 22:56

munankeltuainen,kokojyväviljatuotteet,vihreät kasvikset,marjat ,hedelmät.

Lisätty: 02.10.2010 - 22:59

maitotaloustuotteet heikentää imeytymistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.10.2010 - 23:01

Kyllä veriletut ,maksa ja persilja ovat sellaisia mistä saa rautaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2010 - 08:26

Tapolan mustamakkara,
maksa, ruisleipä, kala ja liha.

Raudalla on kaksi eri muotoa. Kasvikunnan tuotteissa oleva nonhemi-rauta ja lihassa, kanassa ja kalassa oleva hemirauta, imeytyvät eri tehokkuudella.
www.fit.fi/ravinto/ravintoti...976/rauta/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2010 - 10:08

Olipa hyvä kysymys ruoan puolesta juuri esittämääni kysymykseen. Maksamakkaraa on syönyt itseni irti siitä. Maksalaatikoa en hamua. kun siinä on ryynejä.Kiitos Justuksen kysysmyksestä. Käytän sitä hyväkseni

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.10.2010 - 21:27

Tuo top 20 on varsin kattava lista. Eiköhän siitä löydy apua. Pika-apua saa tietysti apteekin rautavalmisteista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.10.2010 - 22:32

Tulikin jo tarpeellista tietoa sinulle. Minä itse suosin maksaa ja persiljaa. Hyvin on tehonnut. Hb oli viimeksi 157.