Mistä löytyy luonnonpuistoja, suomesta tai maailmalta? Mitä tarkoitetaan luonnonpuistolla.

Avainsanat: luonnonpuisto

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.09.2010 - 19:49

Luonnonpuistot ovat tieteellisiin tarkoituksiin perustettuja luonnonsuojelualueita. Luonnonsuojelun ohella ne palvelevat tutkimusta ja opetusta. Luonnonpuistot ovat luonnontilaisia vertailualoja tutkittaessa luonnon omaa muutosta. Luonnonpuistot sijaitsevat valtion mailla ja ne perustetaan lailla tai asetuksella. Luonnonpuistojen suojelumääräykset ovat kansallispuistoja ankarammat. Suurin osa niistä on suljettuja muilta ihmisiltä kuin tutkijoilta. Osassa puistoista on yleisölle avoin retkeilypolku. Polkujen ulkopuolella liikkuminen vaatii erillisen luvan ja se myönnetään vain tieteellisiin tarkoituksiin. Suomen luonnonpuistoja hoitaa Metsähallitus.

Täällä minä olen käynyt ja kaunis on.

Urho Kekkosen kansallispuisto on vuonna 1983 perustettu, pinta-alaltaan (2 550 km²) Suomen toiseksi suurin kansallispuisto. Sen pohjoisen osan halki virtaa Suomujoki. Aluetta hoitaa Metsähallitus ja se on osa UK-puisto-Sompio-Kemihaara-Natura 2000 -luonnonsuojelualuetta.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Luonnonpuisto

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.09.2010 - 19:36

Linnasaaren kansallispuistossa etelä-savossa elelee myös saimaan norppa.Onhan näitä luonnon puistoja muuallakin suomessa,mutta tässä yksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2010 - 20:33

Pappahan sen jo kertoikin mikä on luonnonpuisto

Etelä-Suomestakin sellaisia löytyy, esimerkiksi Karjalohjalta Karkalin luonnonpuisto

www.luontoon.fi/page.asp?Section=1665

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2010 - 20:36

Leivonmäellä Keski-Suomessa on laaja luonnonpuisto, joka on suureksi osaksi suota.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2010 - 20:54

Ruissalo Turussa kuuluu luonnonpuistoihin suurelta osaltaa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.10.2010 - 10:21

Minä aina kun saaun luonnonsuojelualueelle tai luonnonpuistoon, kuljen hartaana kuin hautausmaalla,
etten vain rikkoisi luonnon rauhaa. Sellaisena näen luonnonpuiston.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.10.2010 - 12:33

Luonnonpuisto on valtion omistama alue, jonka käyttö luonnonpuistona on säädetty lailla (pinta-ala 1000 hehtaaria tai enemmän), tai asetuksella (pinta-ala alle 1000 hehtaaria). Vaatimuksena on alueen merkitys luonnonmukaisen kehityksen turvaamiselle, tieteelliselle tutkimukselle tai opetukselle.
Luonnonpuistoissa liikkuminen on sallittu vain merkittyjä reittejä pitkin.
fi.wikipedia.org/wiki/Luette...puistoista

Huitsin Nevada on myös;
matkamaailmanympari.wordpres...ra-nevada/

www.rantapallo.fi/aktiivilom...valloissa/

Afriikassa on Serenget ym, ym en.wikipedia.org/wiki/Sereng...ional_Park

Uusi Seelanti; www.openworld.fi/?p=318

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.10.2010 - 22:17

Ensimmäisenä mieleen tulee Orivedellä sijaitseva Helvetin kolu ja La Gomeran saarella sijaitseva alkumetsä.