Käytätkö ruuanlaitossasi aromisuolaa, (glutamaattia) ? Tässä lisä-"tietoa" tai ainakin mielipiteitä asiasta. Eineksissä yleinen.

Samalla aineella on monta nimeä, eineksissä sitä on yleensä paljon.
glutamaatti, natriumglutamaatti, arominvahvenne, E-koodi välillä E620...625, MSG, glutamiinihapon natriumsuola, englanniksi sodium glutamate, monosodium glutamate jne
Useimmat arominvahventeet eli "aromisuolat" ovat suurimmaksi osaksi glutamaattia.
www.kolumbus.fi/rahola/sanas....html#natr

Lisätty: 05.10.2010 - 13:25

Tuo Ruususuola-kristallisuola on mielenkiintoinen vaihtoehto ?
www.intiaanisokeri.fi/index....ruususuola

Avainsanat: arominvahvenne glutamaatti aromisuola natriumglutamaatti

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.09.2010 - 23:38

Kiitos hyvästä vinkistä, oli mielenkiintoinen artikkeli. Olen samoilla linjoilla ranskalaisten kanssa: glutamaatti olisi kiellettävä oikeassa keittiössä. Olen aiemminkin kuullut väitteen, että glutamaatti lisää ruoanhimoa ja tämä olisi yksi syy amerikkalaisten liikalihavuuteen. Pöyristyttävää, että valmistajien ja kauppiaiden ahneuden takia esim. makkaroihin lisätään glutamaattia sitomaan vettä, jotta tuotteesta saadaan painavampaa, siinä ei paljon kuluttajien terveys paina. Eräs tuttavani ammattinsa puolesta tietää paljon ruoka-aineista ja hän kehottaa jättämään valmisruoat ja kevyttuotteet hyllyyn ja valitsemaan mahdollisimman puhtaat raaka-aineet ruoan valmistukseen. Hän (kuten myös A.Heikkilä) kehotti ottamaan D-vitamiinia säännöllisesti ja huomattavasti yli virallisten suositusten. Oma päivittäinen D-annokseni on 5000 IU.

Lisätty: 29.09.2010 - 23:42

Maustan ruokani tuoreilla tai kuivatuilla yrteillä, pippureilla, kanelitangoilla, inkiväärillä, juureksilla jne. aina kunkin ruoan vaatimalla tavalla. Suolana käytän Ruususuolaa, maku on aivan toista kuin ns. tavallisessa pöytäsuolassa ja siinä on tärkeät mineraalit tallella.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.09.2010 - 22:51

En ainakaan tietoisesti käytä. Ei ole aromisuolaa, mutta Herbamarea on. Tykkään sen mausta...pitänee tarkistaa sen sisältämät aineet.

Lisätty: 29.09.2010 - 22:53

Eipä näy Herbamare sisältävän glutamaattia.

Lähteet:
google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2010 - 07:30

Käytän Herbamarea..
On minusta paras...

Lähteet:
www.vogel.fi/product-finder/...bamare.php

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2010 - 08:14

En käytä aromisuolaa enkä muitakaan ns. mausteseoksia, sillä niissä suolapitoisuus on niin korkea.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2010 - 09:58

Käytän aromisuolaa tuoreenkurkun päälle voileivälläni,en syö sitä leipäni päällä kovin usein,ruoanlaitossa en käytä ollenkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2010 - 10:46

Natriumglutamaati aiheuttaa päänsärkyä yhdessä perheenjäsenessä. Kun haluan keittoon tai kastikkeeseen lihaliemen tai sienen (umamami) makua käytän lipstikkaa mausteena tai kuivattua sientä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2010 - 14:06

Olen vuoden päivät ostanut suolani luontaistuote kaupasta , ken elää hän häkee kuinka paljon päivieni määrä on siitä lisääntynyt. Kyllä se pitäisi, niin kaikki vaihtaa uuteen, jotta se vaikustus minun eloni pitenemiseen ja paranimiseen vakuittaisi jotenkin. On tällä hetkellä niin laaja rasva- ja ruokasota niin kiivaasta, että voipi lapsi mennä pesuveden mukana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2010 - 14:09

En käytä suolaa kuin äärimmäisen harvoin. Karkeata maustesuolaa on kotona. Yrttimausteet korvaavat suolan, ja osin kasvisliemi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2010 - 17:51

En käytä mitään aromivahventeita. Paitsi joskus hätätapauksessa. Oikeastaan voisin heittää pois nuo loputkin liemikuutiot, taitavat olla sitäpaitsi jo vanhentuneitakin. Maustan ruokani kermalla ja voilla, suolalla, sipulilla, juustoilla, pippurilla ja yrteillä. Niillä saan riittävästi makua keitoksiini.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2010 - 18:23

Siitä artikkelista kyllä sai oivan tietoiskun glutamaatista. Aromisuolan käytön olen lopettanut aikoja sitten. Pitää muutenkin tarkkailla ostoksia tuolta osin. Hyvä kun ovat peräkkäin E 620..625 on helpompi tarkistella. Pitänee alkaa käyttämään tuota mainittua Herbamarea.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2010 - 19:08

Käytän minä aromisuolaa, ja on sitä nytkin kaapissa. On vain niin hyvää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2010 - 19:48

Kyllä käytän aromisuolaa,kun paistan kananmunia ja joskus laitan kurkun päälle voileivässä..