Käytätkö usein sivistyssanoja puhuessasi,onko ne sinulla hallussa?

Mie en niitä käytä,kun en oikein osaakkaan.

Avainsanat: sivistyssanat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.09.2010 - 18:56

No en ainakaan tietoisesti. Joitain ns. sivistyssanoja käytän varmaankin ihan säännöllisesti. Pyrin myös siihen, etten vapaa-aikanai käytä sanoja, jotka kuuluvat vain työhöni.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.09.2010 - 15:46

Harvoin tulee noita viljeltyä jotain kyllä tulee joskus ihan erehdyksessä mainittua, mutta todella harvoin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2010 - 16:11

Pelkillä sivistyssanoilla puhuminen kuulostaa...sanonko miltä...en sano, mutta joskus tulee joitain käytettyä tilanteisiin sopivilla tavoilla. Normaali puhetyylillä pärjää maalla asiakkaiden kanssa parhaiten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2010 - 17:35

Puhuisin jos osaisin olisi se niin kaunista .Hoono soomi. Välillä joku kysyy mitä sinä puhut.Puhutko jotain murretta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2010 - 18:08

Varmasti oletkin huomannut, että en hallitse sivistyssanoja ollenkaan. Viljelisin niitä kirjoituksessani aika paljon jos osaisin. Kuulostaahan se fiksulta, kun väliin sijoittaa sanoja, joita saa jäljestä päin kysellä mitähän sekin sana tarkoitti. Samoin olen jo pudonnut yhdyssanojen kirjoitussäännöstä ja pilkun paikasta.
Kiitos napsulaisten kun ei vielä ole huomautusta siitä tullut. aikoinaan ihmettelin kun erästä henkilöä sanottiin naiviksi, en taida tietää oikein mitä se nyt sitten tarkoittaa. en tietääkseni puhu mitään murretta,mutta usein minulta pääkaupungissa kysyttiin olenko Savosta kotoisin, kait sitten puhuin joitakin sanoja sinnepäin. Niinhän minun pitäisi olla ylpeä Keuruulla puhutusta kielestä, sitä on sanottu, että puhutaan puhtainta Suomea. Mutta matkan ja mutkan varrella on puhtain kieli kärsinyt selvästi. Tuo kielikysymyskin on vähän sellainen asia, että se tarttuu pitkän päälle kuin infulenssa, kun sellaisessa porukassa on työssä pitemmän ajan, niin kielipää muokkautuu
sen mukaan.

Lähteet:
oma itsetuntemus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2010 - 19:25

Eipä noi sivistyssanat ole oikein hallussa..Tätä omaa murretta on helppo puhua....se tulla pulputtaa..ihan itestään..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2010 - 19:25

en vaineskaa puhu muutaku eteläpohojalaasta.
paitti joskus jos tarves on.
jos täälä alakaa leveelemähän ja kruusaalemahan jollensakki vierahilla sanoolla,
kattotahan jotta onko pöyröö vai muutev´vaan pimiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2010 - 20:42

Ehkäpä ovat hallussa, mutta en minä niitä normaalissa puhekielessä käytä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2010 - 20:53

hallussa ovat hyvinkin mutta omassa puheessani vältän käyttämästä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2010 - 21:36

Käytän useimmiten suomenkielistä vastinetta. Perinteinen suomenkielinen ilmaisu on minusta paras. Uskon, että suurin syy niiden käyttämiseen on luovan kielen ymmärtämättömyys. Itse kyllä tunnistan niistä suurimman osan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2010 - 22:39

Äidinkielenopetukseen kuului ainakin minun kouluaikanani opetella sivistyssanat, oli oikein kirja sitä varten. Mielestäni ne olivat ihan turhia, joten en haaskannut aikaa niiden opetteluun. En mielestäni käytä sivistyssanoja, mutta saattaahan aina joku sana pesiytyä omaan sanastoon epähuomiossa, mutta kyllä kauniista ja rikkaasta suomenkielestä pitäisi löytyä sanat asioille. Omaa murretta tietenkin tulee käytettyä, mutta sehän on vain rikkaus. Työssä on tietenkin oma sanastonsa, jota käytetään vain työkavereiden kesken, ei koskaan ulkopuolisille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.09.2010 - 12:34

Mikäli sivistyssanoilla tarkoitetaan vierasperäisiä sanoja, ammattisanastoa ym. niin käytän kyllä työssäni joka päivä. Ala on sellainen, meillä on "oma kielemme" ja omat käsitteemme.
Puhekielessä jotkut tuntuvat käyttävän sanoja joita eivät edes tunne ja se vaikuttaa aika erikoiselta, tulee väärä sana väärään paikkaan.
Itse en käytä koskaan sanoja joiden merkitystä en tiedä.
(Pohjois-Pohjanmaalla puhutaan suomalaisissta murteista sitä puhtainta kieltä!)

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.10.2010 - 00:53

Eihän savolainen tunne sivistyssanoja.