Kuka oli Pyhä Birgitta?

Avainsanat: pyhä birgitta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.09.2010 - 09:33

Pyhä Birgitta Birgerintytär (1303-23.7.1373 ruotsalainen pfofeetta, ja hengellisen siirtokunnan perustaja.
Oli isänsä puolelta sukua Upplanssin laamannin Bengtin Birgeri Perinpoika ja äitinsä ylhäisönainen
Ingeborg Bengtintytär, joka oli isänsä puolelta sukua kuuluisalle kuninkaalle Folkunga-suvulle.

Birgitta oli aikansa kuningas Maunu Eerikinpojannsa tärkeimpiä uskonnon vaikuttajia ja vahva poliittinen vaikuttaja.
Pyhä Birgitta oli Ruotsin ensimmäinen Euroopan laajuisesti tunnettu nainen ja hänestä tuli Pohjolan ainoa naispyhimys.
Kerrotaan, että hänen synnyinyönä lähellä oleva pappi näki näyn, joss Neitsyt Maria seisoi kirja kädesään
ja sanoi, että Birger Perinpojalle on syntynyt tytär, jonka ihana ääni tulee kuulumaan ympäri maailman.
Muitakin näkyjä hänen kerrotaan näkeneen paljon
Birgitta naitettiin 13-vuotiaana Ulf Gudmarinpojan kanssa ja heille syntyi 8 lasta.Birgitta kuului Ruotsin kuningas Maunu Eerikinpojan lähipiiriin. Hänellä oli hyvät välit myös hengelliseen säätyyn.
Hänen miehensä kuoli 1344.
Sen jälkeen Birgitta alkoi yhä selvemmin elää pyhää elämää.v.1349 Birgitta lähti kohti Roomaa.
Siellä hän alkoi elämänsä lähes nollasta.
Hän oli siellä tekemisissä hengellisten ihmisten kanssa ja sai siellä useita hengellisiä ilmestyksiä.
Paavi antoi juvan Birgittalaisluostarin perustamiselle v.1370
Birgitta suoritti pyhiinvaellusmatkan Palestiinaan. Kuuluisat näkynsä Jeesuksen elämästä hän sai tällä matkalla.Täältä hän palasi Roomaan ja kuoli 23.7.1373.
Paavi Bonifacius IX julisti Birgitan pyimykseksi 7.10.1391

Hän on ainoa paavin keskiajalla pyhimykseksi julistama pohjoismaalainen.
Paavi Johannes Paavali II julisti Birgitan yhdeksi Euroopan suojelypyhimykseksi v.1999 Katariina Siendlaisen ja Edith Sternin ohella.

Pyhä Birgitta on elämästään asti vaikuttanut Suomen kulttuuriin ja perinteisiin monella tapaa.
Naantalin nunnaluostarin perustaminen lienee suurin ja näkyvin Pyhän Birgitan merkitys Suomelle.

Lähteet:
Rippilahjaksi saamani kirja Pyhä Birgitta plus google.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.09.2010 - 22:22

Birgitta Birgerintytär (noin 1303 – 23. heinäkuuta 1373) oli ruotsalainen profeetta, mystikko ja hengellisen sääntökunnan perustaja. Hänet kanonisoitiin 7. lokakuuta 1391.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2010 - 05:02

Pyhä Birgitta (1303-1373) oli ruotsalainen pyhimys ja luostarijärjestön perustaja. Hän oli Pohjoismaiden merkittävimpiä henkilöitä keskiajalla. Hän oli uplantilaisen maalaamanni Pietari Pietarinpojan ja Ingeborg Bengtintyttären (Folkungin) tytär. Jo pienestä pitäen Birgittaa kiehtoivat pyhimyslegendat ja uskonnolliset asiat. Hän oli nähnyt myös näkyjä seitsenvuotiaasta lähtien. Hän itse olisi halunnut nunnaksi, mutta perhe naittoi hänet jo kolmetoistavuotiaana Ulf Gudmarin pojalle, joka itsekin oli vasta 18-vuotias.
Paavi Bonifatius IX julisti hänet pyhimykseksi 1391.
www.kookas.fi/articles/read/1714

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2010 - 06:50

profeetta, mystikko ja hengellisen sääntökunnan perustaja.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Pyh%C3...4_Birgitta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2010 - 08:09

Edellä on jo kerrottu Pyhästä Birgitasta. Häneen liittyy myös Naantalin luostari.
Ohessa lisää tietoa.

www.waymarking.com/waymarks/...f_Naantali

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.09.2010 - 09:52

Oletko ajatellut viettää aikaasi hiljaisuudessa? Tai oletko matkalainen, joka viivähdät hetkisen Turussa? Jos vastauksesi on myönteinen, olet tervetullut Turun Birgittalaisluostarin vieraskotiin, jossa voit myös osallistua hiljaisen luostarin säännölliseen hengelliseen toimintaan.

Luostarit ovat perinteisesti ylläpitäneet vieraskoteja. Katolinen luostariperinne oli keskeytyksissä Suomessa useita vuosisatoja mutta jatkuu jälleen Turun katolisen seurakunnan yhteyteen perustetussa nunnaluostarissa.

Luostarissa on tasoltaan nykyaikainen 50 vieraalle tarkoitettu vieraskoti kirjastoineen, kokoustiloineen, televisiohuoneineen ym. Vieraskoti on avoinna ympäri vuoden ja sisaret toivottavat tervetulleiksi niin ryhmät kuin yksittäiset vieraatkin ikään, kansallisuuteen tai uskontokuntaan katsomatta.

Luostari sijaitsee Turun ydinkeskustan tuntumassa, etäisyys Kauppatorille on n. ½ km, rautatieasemalle noin 300 m, satamaan 2 km ja lentokentälle noin 8 km.

Lähteet:
www.kolumbus.fi/birgitta.tur...dex.fi.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.10.2010 - 09:55

Birgitta oli ruotsalainen vallasrouva joka miehenä kuoleman jälkeen hengellistyi. Teki pyhiinvaellusmatkoja, perusti luostarin Ruotsiin ja on siis birgittalaissääntökunnan perustaja. Hänestä voisi kirjoittaa paljonkin.
Julistettiin pyhimykseksi, kuoli Roomassa.