Oletteko huomanneet että kielimurteet ovat vaihtuneet kirjakieleen omalla lähiseudulla? lapseni sekä pikkuihmiseni eivät puhu..enää murretta, me vanhat enää, Turkulaiset ovat nöyrtyneet ja lapsensa opettaneet puhumaan ymmärrettävää kieltä.

Avainsanat: kielen käyttö murteissa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.09.2010 - 15:08

Kyllä olen huomannut, silloin kun lapseni menivät kouluun ja opettaja oli puhunut minun ja mieheni kanssa.
Totesivat että on todella hankalaa opettaa lapsilleni äidinkieltä koska vanhemmat puhuvat niin selvää Turun murretta.
Mutta lapsenlapsiani kun seuraan ja omia lapsiani niin tuota Turun murretta ei heistä löydy...
Mutta eivät he ole meitä opettaneet kyllä tuo murre on niin kiinni suussamme.

Kysyjän kommentti

Minä olen täysin Turkulainen ja toisinaan hävettää vitsailu meistä ja tämä murre, onneksi minun lapset ja heidän lapsensa ei puhu paikallista murretta, pääsevät helpommalla että ei mukauteta tyhmiin Turkulaisvitseihin

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.09.2010 - 16:54

Jassoo olikin kysymys johon en saa vastata. Joten murre mielipide jääköön nyt aiheen ulkopuolelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2010 - 17:00

Kyllä olen huomannut. Meilläkin on koululaisia, ja opettajat puhuvat oikeaa kirjakieltä. Ja minusta se on hienoa. Meidän murre on erittäin rumaa, ja kirjaimia tuplataan joka sannaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2010 - 18:32

Ei meil ainaka ol nii tapahtunu. Kyl me senttä Turkulaist puhuta iha koton. Hukka mene jos ei savolaissi ja Turkulaissi erotettas toisistas.

Murre on rikkaus, joka pitää säilyttää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2010 - 19:08

Paljaisjalkaisena Keski-Suomen kasvattina on pakko myöntää, että en olekoskaan puhunut mitään murretta. Tampereella opiskellessa puheeseen ehkä tarttui mää ja sää ja muutama muu manselainen sana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2010 - 19:30

En ole tietoinen,kun ei ole enään pieniä lapsia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.10.2010 - 00:17

Ei meillä, kyllä täällä edelleenkin puhutaan suomea, savvoo, hiljaa ja kovvoo.
Harmi sinänsä että murteet katoavat. Kyllä ne viimeistään sitten katoaa lapselta kun mennään tuonne sivistyksen pariin. Itse tunnen paljon ihmisiä joiden oma murre on jostakin päin opittua, mutta esim. Helsingiin muutettua on murre jätetty kokonaan.