Onko kukaan käynyt nyt syksylä teatterissa? Olnko kukaan nähnyt Kansallisteatterin Idioottia? Mitä piditte esityksestä?

Lisätty: 28.09.2010 - 20:42

Ei ollut mitenkään tarkoitus tuoda esille mitään Helsingin etunenäisyyttä, vaan olin pitkästä aikaa teatterissa katsomassa klassikkoa, joka oli nuorten tekijöiden näkemys hyvä ihmisen vaikeudesta maailmassa ja voimattumuudesta voimakasta pahaa yli suorastaan luonnonvoimaa vastaan. Se heitti vastuuta myös katsojalle, miten me toimimme...

Börklund esitti Myskinin hyvin ristiriitaisena- myös koomisena hahmona. Myskin oli ja näki muttei (pystynyt) estänyt tuhoa, jopa hyvänä ihmisenä ryhtyi tuhovoiman veriveljeksi.

Naisroolit olivat sivussa. Mutta toiseksi tähdeksi nousi Rogožin (Petri Mannisen ), joka möyri Natasjan ympärillä kuin antiikin eroottinen taurus.

Idiootti on kauttaaltaan miehitetty loistavin näyttelijöiden tulkinnoilla.

Näytelmä jätti pitkäksi aikaa mietittävää.

Avainsanat: näytelmä dovstojevski teatteri

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.09.2010 - 17:06

Minä käyn teatterissa, mutta idioottia en ole kerennyt katsomaan. Aion kyllä mennä, tämä on pakko nähdä.

Idiootti ilmestyi vuonna 1868 mutta jonka arvostelijat haukkuivat kovin sanoin, osittain Tolstoin Sodan ja rauhan vietyä suurimman huomion. Dostojevskin teos saavutti muiden teostensa tavoin mainetta vasta hänen kuolemansa jälkeen.

Kirjan olen lukenut kannesta kanteen, koska rakastan venäläisiä klassikoita.

Kysyjän kommentti

Idiooti oli hyvä, mutta ei perinteinen tulkina. Pani miettimään.
Oli elämys.
teatteri on tärkeää välillä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.09.2010 - 11:35

Kyllä minä näin syksyllä käyn teattereissa , lähinnä pienissä. Ei täältä kehä 3 ulkopuolelta niitä lippuja saa Kansallisteatteriin, jää lähinnä se rahoittaminen on sinne verojen muodossa kuten moni muu huvi joita koko suomen veronmaksajat ylläpitää siellä Helsingissä. Voisi muu Suomi poistaa Hesan kartalta täysin ja me muut sivistymättömät perustaa oman valtion.

Lisätty: 28.09.2010 - 13:00

Minulla on matkaa 10 m, jossa esitetään Nummenmäen teatterissa musiikkipitoista ohjelmaa : Kirkan lahje, perustuu em . musiikkiin.

Lisätty: 28.09.2010 - 14:44

Tulihan se vastaus sinulta ahmat 12, tämä Dostojevskin kirjoitelma koskee juuri sinunlaisia henkilöitä joilla ei empaattisuuttan ole, ja varmasti maailman tärkemmäksi itsesi koet. Hyvää mieltä toivotan sinulle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2010 - 11:44

Joo ei teatteriin pääse millään ilveellä täältäkään. odotan ku lähiteatteriin tulee Prinsessa elokuva, sen menen katsomaan se riittää nyt tälle syksylle. Maarit3 ehdotus aika hyvä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2010 - 13:54

En ole vielä ehtinyt tänä syksynä Kansallisteatteriin. Tuon näytelmän aion kyllä katsoa.
teen pienen korjauksen: me helsinkiläiset ylläpidämme erinäisiä virkistys-.ym. toimintoja koko Suomen kansalle ja maksamme muunkin Suomen menot (joihin ei harvaan asutuilla seuduilla ole itsellä varaa).
Sopii kyllä tuo: porttikielto maalaisille eli kielto tulla Helsinkiin/pääkaupunkiseudulle! Sopii ihan hyvin, kyllä me pärjäillään kun ei ulkopaikkakuntalaisia tarvi elätellä. Ei ole aiemmin tullut mieleen kun olen aika suvaitsevainen mutta nyt kun aihe heitettiin kehiin, tuli ideoita!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2010 - 15:19

Nyt en ole teatteria vielä ajatellutkaan.
Tässä on muita tohinoita, ja pian saan järjestellä jo Joulunruokia ja lahjoja (lahjoja on tullut jo ostettua alkuvuodesta asti jonkun verran) joten tuo vie minun syksyni..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2010 - 15:25

Jyväskylän kaupunginteatterissa kävin katsomassa musikaalin My fair lady. OLI UPEA!!!! Sieltä tuli pois niiiin hyvällä mielellä...suosittelen....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2010 - 18:28

Jonkun katson, jonkun en,
tuskin Hesaan lähtenen.

Harrastelijoita mieluummin katselen,
suurissahan teattereissa käyhän en.

Suurella rahalla ne tehty on,
saavat liian suuren huomion.

Onnistumisen ilo se on,
muualla aivan verraton.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2010 - 19:10

My Fair Ladyä olisi tarkoitus mennä Jyväskylän kaupunginteatteriin katsomaan. Muissakaan teattereissa en ole vielä tänä syksynä käynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2010 - 19:35

My Fair Ladyä kävin keväällä katsomassa...Oli todella ihana musiikki ja esitys..voisin mennä vaikka uudestaan katsomaan..
Nyt syksystä en ole vielä teatterissa käynyt..kun on ollut paljon muuta tekemistä..Varmaan loppuvuodesta taas teattri kutsuu...kunhan saan ensin Turkin reissun tehtyä..