Mistä malaria on tullut ihmiseen ensimmäisen kerran?

Avainsanat: uusi tutkimus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.09.2010 - 17:06

Malarialoinen Plasmodium falciparcum, joka aiheuttaa vuosittain yli 500 miljoonan ihmisen sairastumisen ja tappaa noin miljoona ihmistä vuodessa, on todennäköisesti tullut ihmiseen simpansseista. Tapahtumapaikka on päiväntasaajan Afrikka mutta siirtymäaika on epävarmempi. Se on voinut tapahtua 2-3 miljoonaa vuotta sitten mutta niinkin myöhäinen ajankohta kuin 10 000 vuotta sitten on myös mahdollinen, kansainvälinen tutkimusryhmä päättelee.

Lähteet:
tiedeuutiset

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.09.2010 - 17:21

Ihmisiä ympäri maailman tappava malaria on lähtöisin gorillasta. Tähän saakka malarian kantajiksi on arveltu lähinnä simpanssia, mutta uusin tutkimus osoittaa gorillan olevan yksin ihmisiä sairastuttavan loiseläimen kantaja.

Lähteet:
yle.fi/uutiset/ulkomaat/2010...01359.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2010 - 18:16

Joku apina se varmaan on. Niistähän kaiken maailman taudit on ihmisiin levinneet kuten AIDS. Todennäköisesti myös SARS.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2010 - 19:00

Vai esi-isät ovat malaria taudin kantajia, todennäköisesti. Sitä levittävät sitten hyttyset (horkkahyttyset)
meille ihmisille. Olen aina kuullut, että se on hyttysten levittämä tauti, mutta nythän senkin alkuperä
selvisi sitten, vaikka ei kait varmuudella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2010 - 02:28

Jonkin sortin apinoista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.09.2010 - 06:45

Ei ole minuun päässyt iskemään sillä olen apinat, simpanssit ja gorillat koettanut kiertää kaukaa.

(Koettakaa nyt saada joku järjestys kuka oli kenenkin kaa!?)