mihin pitää mennä jos tornado tulee?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.09.2008 - 17:11

jos vaikka väestön suojaan jos on lähellä

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.09.2008 - 14:01

Toivotttavasti ei koskaan tule tännepäin.Mutta Amerikassa ja maissa,joissa näitä ilmenee,on bunkkereita,jopa yksityisillä.
Tornado vain tulee niin voimala,että siinä pitää kiirettä että ehtii suojaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2008 - 17:19

Suomessa ei juuri ole niin voimakkaita tornadoja kuin esim. Yhdysvalloissa. Mutta esim. Keski-Pohjanmaalla kaatui hehtaarimäärällä puita ja sortui joitakin rakennuksia.

Kun voimakas tornado yllättää, kannattaa ehkä mennä kellarikerrokseen ja välttää metsään menemistä. Tosin en ole vielä koskaan kokenut voimasta tornadoa Suomessa. Ainoastaan tuulenpuuskan aiheuttaman hiekkapilarin olen nähnyt hetken pyörivän aukiolla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.09.2008 - 23:37

Aika yleisestihän sitä neuvotaan menemään kellariin. Ideana lienee että siellä on suojassa kaikelta tuulen mukanaan kuljettamalta lentävältä roinalta, ja vaikka oma talo hajoaisi ja romahtaisi päälle niin siitäkin selviäisi.

Kun tuolla pahimmilla tornadoalueilla ei suinkaan niitä kellareita joka talossa ole, niin sitten on rakennettu erityisiä tornadosuojia, vähän vastaavasti kuin väestösuojat meillä.

Lisäviisaus tietysti on katsoa etukäteen että se oma suoja on paikassa joka ei ainakaan ihan ensimmäiseksi jää tulvaveden alle.