Osaatko toimi jos näet,että ihminen pyörtyy??

Avainsanat: ihminen pyörtyy

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.09.2010 - 15:51

Osaan kyllä toimia ja olenkin auttanut pyötynyttä ihmistä,joka kyllä sitten tokeni,ilman ambulanssin soittamista.

Kysyjän kommentti

Hieno aisia että ei mene sormi suuhun..kun joutuu tällaiseen tilanteeseen..

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.09.2010 - 13:52

Ennen muinoin annettiin hajusuolaa, ainakin kun elokuvia katsoo...

Mutta täällä oppii aina jotain... joten googletin...

Kylkiasento tajuttomalle
Kun tajuttoman osaa kääntää kylkiasentoon, hän ei pääse tukehtumaan. Tätä taitoa tarvitset, jos olet auttamassa tapaturmaan joutunutta tai sairauskohtauksen saanutta.

Meneepä ihminen tajuttomaksi mistä syystä tahansa, hän on aina tukehtumisvaarassa, sillä hänen nielunsa lihakset veltostuvat. Kieli pääsee painumaan kurkkuun ja tukkimaan hengityksen. Vaara on erityisen suuri, jos tajuton makaa selällään ja pää on etukenossa.

Lähteet:
hyvaterveys.fi/artikkelit/?c...&a=573

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2010 - 15:15

En ole joutunut koskaan .Mutta tuo kylkiasentoon laitto varmasti onnistuisi.Torilla kerran katselin kun yksi torikauppias tuupertui perunasäkin päälle kun kotiin piti lähteä.
Ei siinäkään oikein mitää ollut tehtävissä, vaikka paikalle sattui tulemaan sairaanhoitajakin.Se oli viimeinen tori keikka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2010 - 16:23

toimia kyllä osaan, riippuu sitten vähän tilanteesta (so. pyörtymisen syystä) meneekö kaikki parhain päin, mutta tuskin kauhean pahoja virheitäkään teen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2010 - 16:26

Osaisin kääntää kylkisentoon, muuta en paljon osaisikaan, jos olisi iso ihminen, ei minun voimillani tapahtuisi sekään valitettavasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2010 - 18:10

mm. pyörätuolissa istuvan henkilön olen nähnyt pyörtyvän.
enpä osannut muuta tehdä kuin soittaa ambulanssin.
veltto halvaantunut pitkä isokokoinen henkilö,
ei tarvitse edes kuvitella että olisin pystynyt muuta tekemään kuin vahinkoa, jos olisin yrittänyt häntä saada makuuasentoon pyörätuolista.
ambulanssihenkilöstö hoivasi hänet siihen kuntoon , että pystyivät siirtämään sairaalan ensiapuun .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2010 - 19:05

Juuh, osaan, kun jotain vielä niistä ensiapukursseista muistan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2010 - 16:00

Ensiapukurssi ykkösellä tuohon hoitoon ohjeet annettiin. Pitänee tarkistella tiedot, jos vaikka on muuttunut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 01.10.2010 - 22:56

Toivon että tuosta entisestä ammatista olisi apua. Pyörtymiseen kun voi olla niin monta syytä, mutta jos ihmisen taustat tietää niin osaa hieman sen mukaan toimiakin. Ihmisen virkoaa pyörtymisestä, eri asia on sitten jos on kyseessä tajunnan menetys.