Mistähän on tullut sanonta?Vahinko ei tule kello kaulassa..

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 23.09.2010 - 22:59

En tiedä, mutta eihän niitä vahinkoja tapahtuisi jos jokin kello niistä varoittaisi.
Järki usein kertoo, mutta siihenkö luotamme, kaveri saattaa varoittaa, mutta häntäkö uskomme. Kuningas alkohi tekee meidät taas tyhmän rohkeiksi. Mitä tähän sanoisin. Ei kukaan voi ennakoida tulevaa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.09.2010 - 22:25

Suuri osa vanhoista suomalaisista sananlaskuista on tehty kalevalaiseen runomittaan

Lähteet:
fi.wikiquote.org/wiki/Suomal...nanlaskuja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2010 - 00:16

eiköhän tuo tarkoittane sitä että vahinko tulee kun on tullakseen eikä turhia ennakkoon varoittele

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2010 - 00:57

Asian vierestä muutama linkki

Kirjastot.fi selitetään sanontojen syntyperä
www.kirjastot.fi/fi-FI/kysy/...708b85717a

Siitä viis! ja selityksiä
www.kotus.fi/index.phtml?s=985

Lisää "Sanontoja ja lainauksia"
koti.welho.com/slemmett/huum...aukset.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2010 - 03:32

Kissan viihtymisestä en tiedä, mutta tässä lähellä kuljeskelee itsekseen kissa, jolla on kilikello kaulassa ja minulle tuon kellon ääni merkitsee sitä, että koirani kanssa lenkillä ollessamme väistämme valjaskissan ja siirrymme suosiolla loitommalle. Kilikellokissa ja koirani eivät pidä toisistaan niin näin vältämme suhinan ja pörhistelyn siirtymällä ajoissa pois.

Monet vapaasti kissaa ulkoiluttavat ajattelevat ilmeisesti, että kellon ääni säikyttää pikkulinnut tiehensä. Omistaja myös tietää missä kilikellokissa liikkuu, myös iltaisin.

Miksi blondi rakastelee kello kaulassa? Koska blondikin tietää, ettei vahinko tule kello kaulassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2010 - 07:33

Minä näen sen sellaisena kuvaannollisena merkkinä, että jos tietäisimme jotenkin vahingoittavan tapahtuman ainakin yrittäisimme väistää sitä. siis vahinko tulee kun on tullakseeen , ei se kilinällä tule.

Leikkisästi googlesta löytyi lause," laita kello kaulaan yhdynnän ajaksi, niin ei tule vahinkoa".
En usko tuohonkaan väittämään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2010 - 10:31

eipä tuo taitaisi vanhinko olla jos sen honaisi tulevan äänimerkistä. kö?
sirkkaliisan kommenttiin sanoisin - ainoa vahinko tuossa olisi korvavamma *nauraa*

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2010 - 10:40

Sanonnan alkuperää en tiedä ja sitten toinen sanonta samasta aiheesta mitä äitini käytti usein ,vahingon veräjällä ei ole vartiaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2010 - 11:30

Ei tietoa mutta viittaa siihen tosiasiaan että erilaisa vahinkoja sattuu yllättäen, sekä pieneä että vähän isompia. Toki niitä voi estää paljonkin ihan itse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2010 - 18:57

Mistähän tuo tulloo, jokin vanhan kansan juttu. Mutta kelloa ei kuitenkaan kaulaan kannata laittaa, kuten liisa sen teki. (Eräs pieni tyttö).