Kuka oli Dionysos?

Avainsanat: kreikan tarustot

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.09.2010 - 19:43

hupaisa ukkeli

Dionysos (muinaiskreikaksi Διόνυσος, roomalaisten Bacchus) on viinin, traagisen taiteen, päihtyneen hurmion, ja hedelmällisyyden jumala antiikin Kreikan mytologiassa.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.09.2010 - 21:05

Dionysos tapahtumisen jumalana

Kreikkalaisten Dionysos ei ole vain viininjumala Baccuksen toinen nimitys. Tarinoissa Dionysos on myös 'tulemisen jumala', se oikeuttaa tapahtuman ennen sille tietoisesti annettua merkitystä. Tarkastelen seuraavassa muutamia tämän 'tulemisen jumalan' tarinoita, niiden versioita saksalaisessa varhaisromantiikassa, samalla Nietzscheä unohtamatta.

Kreikkalaisille Dionysos ilmestyi aina ennalta arvaamattomasti. Hän ilmestyi tuntemattomana kulkijana tai hurjistuneena ihmisryhmänä, aina ennen kuin hänelle ehditään antaa jumalainen merkitys. Tällainen satunnainen vierailu kääntyi aina väkivallaksi ja järjettömäksi tuhovimmaksi, kun Dionysoksen jumaluus kiellettiin.

Varhaisromantiikassa, myyttien intertekstuaalisen yhdistelyn tuloksena Dionysos ja Kristus nimettiin veljeksiksi. Dionysoksen tehtävänä silloinkin oli oikeuttaa tapahtuma ennen, ennen kuin Kristus antaa tapahtumalle merkityksen.

Lähteet:
www.netn.fi/394/netn_394_niemi.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2010 - 21:21

Dianosys on viinin ,juomien ja juominkien jumala. Dianosysksen mukaan nimetty uskonto.
Sille oli tyypillistä villit rituaalit, joiden avulla on pyritty saamaan yhteys jumalisin voimiin.
Kuitenkin dianosuksen palvonta oli rauhallista Ateenasta ei ole löynyt todisteita hillittömistä
Dianosuksen palvontarituaalista.
Joidenkin mukaan Dianosyksen palvonnassa on ollut myös rituaaleja, jotka ovat saaneet lisäväriä barbaareilta.
Pääosissa ovat olleet viinistä hurmioituneet alastomat naiset, naiset kiljuivat ja riehaantuivat niin, että
repivät kappaleiksi jopa eläimiä.
Dianosyksen palvontaan liittyivät myöskin miehen sukupuolielimiä muistuttavat patsaat.

Lähteet:
google hakusanlala Dionosys

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2010 - 22:38

on viinin, traagisen taiteen, päihtyneen hurmion, ja hedelmällisyyden jumala

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Dionysos

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.09.2010 - 22:49

En lähde selittelemään, Wiki kertokoon sen puoletstani:
fi.wikipedia.org/wiki/P%C3%A1linka

Lähteet:
Uteliasuus ja wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2010 - 01:15

Hän oli viinin, traagisen taiteen, päihtyneen hurmion, ja hedelmällisyyden jumala antiikin Kreikan mytologiassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2010 - 15:11

Dionysoksen synnytti kuolevainen Semele Zeuksen hedelmöittämänä.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Dionys...#Mytologia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.09.2010 - 08:45

On viininjumala, nautintojen jumala. Kreikkalaista mytologiaa.