Jos muistelet työntekoa ennen vanhaan niin oliko mielestäsi silloin kiire työelämässä, töissä?

Avainsanat: työ kiire

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.09.2010 - 08:43

Olen tehnyt monenlaista työtä ja työskennellessä vanhainkodissa oli työtahti lepponen,oli aikaa jopa viedä asukkaita ulos ja se oli ihanaa.Sairaalassa työskennellessä oli melkeinaina kiire ja se oli inhottavaa,kun ruokakin piti melkein tunkea potilaan suuhun ,kun syötettäviä oli paljon.En varmasti ole missään muussa työpaikassa itkenyt niin paljon,kuin juuri sairaala työssä.Se aika oli ,kun pahaa painajaisunta.Oli siellä joskus myös mukavaa.En kyynelehtinyt työaikana,mutta sitten kotona,itkin siksi,kun tunsin itseni riittämättömäksi,ja kuitenkin halusin tehdä työni hyvin ja huomioida ihmisen.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.09.2010 - 08:43

Ei todella ollut hosumiseen liittyvää, vaikka muistan Kello Kallet mittamassa uusia aikoja.
Eikä silloin pahemmin ollut stressiä ja masennusta työn vuoksi..

Ei voi kun sanoa, aika entinen ei koskaan elää palaa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2010 - 09:32

Kyllä itse muistan äidin ja isän kiireet. Mutta olivat kyllä kotonakin samalla tavalla työtä tehden .Aina jotain jossain.Samat vaattett päällä aina.Kyllä se rajallisuus aina tulee vastaa ihmisellä.
Mutta ei missään kylissä koskaan käyty se oli sitä tekemistä .
En ole itseä kokenut riittämättömäksi elämässä kun kerran.Mutta se meni aika pian ohitse .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2010 - 10:17

Kiirettä työssä ja työelämässä on varmasti ajoittain ollut aina, niin ennen kuin nykyäänkin.
Ajat ovat toki muuttuneet entisestä, on tullut tietokoneet, työntekijöiden määrää on laskettu lähes minimiin, tuottavuuspaineet vain kasvavat. Valittaen on todettava, että myös työntekijöiden motivaatio on muuttunut sukupolvien vaihtuessa.
Joten, eiköhän ajassa pidä elää ajan tavalla. Kuten jo eräs vastaaja edellä kertoi: aika entinen ei koskaan enää palaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2010 - 10:26

Kiirettä oli lähes aina. Oli usein aikaraja milloin työn piti valmistua. Muutostöitä tehtiin eri yrityksissä niiden kiinnioloaikoina ja työn piti olla valmis yritysten jatkaessa toimintaansa. Kello kilkatti ja kiirehti työn valmistumista. Stressaavaa hommaa kaikki tyynni. Onneksi nyt oloneuvoksena.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2010 - 11:44

Ennen ehdittiin keskittyä oleelliseen ja valmistakin tuli enemmän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2010 - 12:56

Olen ollut mukana kiireisessä työelämässä ja tuntuu siltä, että nytkään ei osaa helpottaa hommissa.
Kotohommat vievät aikaa paljon ja kaikenlainen harrastustoiminta.
En ole kokenut misään työssäni, että olisi luppoaikaa ollut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2010 - 13:38

Kyllä minun työni oli kiireistä, ei aina ehtinyt edes syödä kun piti juosta taas asiakkaita palvelemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2010 - 16:19

En tiedä ennen, mutta nykyisin on kiire ottanut joka paikassa vallan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2010 - 18:52

Nykyään joka paikassa työt pitää tehdä mahdollisimman tehokkaasti ja mahdollisimman pienellä porukalla, joka tekee työstä kiireisempää kuin aikana, jolloin työntekijöitä oli enemmän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2010 - 20:24

Kyllä oli ajottain todella kiire..todella silloin kun oli juhlapyhiä tulossa..Ennen Joulua ja Juhannusta ...oli todella ryyhkamyynit..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.09.2010 - 22:37

Silloin vasta olikin. Nyt olen oman elämäni herra näissä työasioissa ja -ajoissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2010 - 00:41

no se kiire on useimmiten korvien välissä, on nyt ja on ollut enenkin,

mutta selvää on että vaatimus jatkuvasta työn tuottavuuden kasvusta aiheuttaa nykypäivänä uudenlaisia paineita ja kun määrää on helpompi mitata kuin laatua, niin silloin se on laatu josta tingitään ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2010 - 10:40

ei sellaista kelloon kattomista kun nykyään. ihmisillä oli töitä - tarkoitan että kyllä ne työt tuli tehtyä kun suhteessa oli tekijöitä enemmän kuin nyt.
sekavaa juu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2010 - 21:42

80-luvulla pääsi hyvin eteenpäin, jos hoiti työnsä normaaliajassa (lue viivyttelemättä) hyvin. Silloin oli ainakin joissakin virastoissa sellainen mañana meininki, ettei puhelimiin piruuttaankaan vastattu ja hommat delegoitiin toisille tai ei tehty lainkaan tai vasta pakon sanelemana. Nyt ollaan sitten toisessa ääripäässä ja duunaareita kyykytetään sen kuin keritään ja yritetään ottaa kaikki mehut pois. Tuloshakuisuus ja joustavuus on tämän päivän slogan. Saa nähdä, kuinka pitkälle nämä eväät riittää.