Kysynkin nyt, mikä on tai oli maailman suurin öljytankkeri, jollei jo ole haudattu laivojen hautausmaahan?

alkuvuodesta suunnisti laivojen hautausmaalle.

Avainsanat: alus vaurioitui iranin ja irakin sodassa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.09.2010 - 00:10

Knock Nevis on norjalaisomisteinen supertankkeri, joka aiemmin tunnettiin nimillä Seawise Giant (1979−1989), Happy Giant (1989−1991) ja Jahre Viking (1991−2004). Sillä on pituutta 458 m ja leveyttä 69 m, mikä tekee siitä suurimman koskaan rakennetun laivan.

Vuoden 2009 lopussa uutisoitiin, että alus on tarkoitus romuttaa Intiassa Alangin laivaromuttamolla.

Lisätty: 23.09.2010 - 20:01

Vastaukseni olikin väärin, sillä sen romutus alkoi jo joulukuussa 2009
The vessel was sold to Indian ship breakers, and renamed Mont for her final journey in December 2009. After clearing Indian customs, she was sailed to, and intentionally beached at Alang, Gujarat, India for demolition
en.wikipedia.org/wiki/Knock_Nevis ja www.bluepulz.com/?Id=2893
Video laivan ajamisesta täyttä vauhtia hiekkarantaan, sekä sen purkutyöstä
www.youtube.com/watch?v=mRJY...eature=fvw
Laivan ankkuri on lahjoitettu Hong Kongin Merenkulkumuseoon
Kuvia laivasta
www.youtube.com/watch?v=MSG2tE-gKVU

Ovatko nämä nyt suurimpia ?
Etelä-Koreassa DaewooHeavy Industries -yhtiön telakalla on rakennettu vuosina 2001–2002 öljysäiliöalukset kreikkalaiselle laivanvarustamolle. Neljä Hellespont Alhambra -luokan laivaa, kukin kantavuudeltaan 450 000 tonnia, kuuluvat maailman suurimpiin säiliöaluksiin.
en.wikipedia.org/wiki/TI_cla...pertankers

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Knock_Nevis

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.09.2010 - 07:48

Tiede lehti kertoo näin; Tankkerien kasvu on jo pysähtynyt. Maailman suurin laiva, 485 metrin pituinen supertankkeri Knock Nevis, valmistui jo 1981. Painovirhekö lienee?

The Tribune tarkentaa mitan; 485.46 metres from tip to tip. www.tribuneindia.com/1999/99.../head3.htm

Lähteet:
www.tiede.fi/artikkeli/813/l..._isommaksi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2010 - 08:19

Maailman suurin säiliöalus ja samalla maailman suurin laiva on kuitenkin norjalaisomisteinen Knock Nevis, kantavuudeltaan 564 763 tonnia

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A...%C3%B6alus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2010 - 10:16

Vai oli tuo Norjalaisomisteinen ja Japanilaisten rakentama. Ilman noita tietoja olisin ollut pahasti hakoteillä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2010 - 18:56

Knock Nevis.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.12.2010 - 02:31

"Kysynkin nyt, mikä on tai oli maailman suurin öljytankkeri, jollei jo ole haudattu laivojen hautausmaahan?"

- sehän on selvä, että se on se isompi siitä mitä olette ajatelleet.

;)