Onko sinulla ollut sapessa vikaa,jos niin mitkä on oireet?

Tietoa janoan.

Avainsanat: sappi vika

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.09.2010 - 15:59

taannoin joskus jouduin sairaalaan sappivaivojen takia,
oli tosi kamalat kivut.
meni siellä makoillessa ohi ruokavaliolla.

- oikealle ylävatsaan ja selkään heijastuva kova kipu
- närästys, turvotus, ilmavaivat
www.laakarilehti.fi/files/po...6-2704.pdf

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.09.2010 - 16:39

Sappikohtaus on kamala. Ylävatsa on kuin tulessa. Kouristaa, närästää, on huono olo kaikenkaikkiaan.Oksennus tulee vauhdilla.Tietenkin jokaisella on omanlaisensa oireet.Mene heti ultratutkimukseen. Siinä näkyy mahdollinen kivi tai kivet.
Minut leikattiin Diacorissa. Näihin omiin kunnallisiin ei olisi päässyt.Sanottiin , että voi on vähintään puolen vuoden jono.Kivut ovat sitä luokkaa, että noutaja olisi tullut ennenkuin aika paikallisiin sairaaloihin.
Itse leikkaus on helpohko.Tähystyksellä tehtiin. Koko sappirakko kivineen päivineen postettiin kokonaan.Toipuminen kesti muutaman viikon.Hiljaa vaan eteenpäin.
Hoida sappivaivasi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.09.2010 - 16:49

Närästystä olen potenut jo useamman vuoden.
Piti ottaa minusta tuo koe, letku kurkkuun ja silleen..
Mut minkäs teet nappasin letkusta kiinni ja vedin sen ulos itkukurkussa, että moista mulle ei tehdä ikinä.
Se siitä kokeesta, närästyslääkkeiden mutustelua jatkunut todella pitkään, mutta olen oppinut väistämään muutamia ruokalajeja mutta joistain pidän todella paljon, niin siksi saa lääkkeitä käyttää...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.09.2010 - 17:41

Sappikivikohtausta on epäilty minulla, kovien kipujen takia, mutta onneksi ultra näytti, että sappikiviä ei ole
jäi tunnistamattomaksi kipukohtaukseksi silloin. Nyt on apu tullut kipuklinikalta, ei lähelläkään sappea ollut vaiva.
Olen kuullut, että se kipukohtaus on todella kova.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.09.2010 - 18:32

Itsellä ei, mutta työkaveri pitelee aina ylävatsaansa ja voihkii kertoen, että sappeen ottaa. Pienikin määrä esim. omenaa, tuorekurkkua ja kaalia laukaisee kohtauksen. Päälle päinkinnäkee, ettei kyseessä ole mikään lieväkipu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.09.2010 - 20:11

Itse olen säätynyt sappivaivoilta..Olen kyllä kuullut kipujen olevan todella kovat..Kaali on sellainen.mistä tulee vaivoja...Oletkohan syönyt niitä kaalikääyleitä,kun on kipuja tullut??

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2010 - 15:42

Ainoa hyvä puoli sappileikkauksessa on, että kyseessä oleva henkilö ei voi sen jälkeen sanoa: "Minnuu sapettaa". Muuten erittäin tuskainen homma, kunnes leikkauksella on korjattu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.09.2010 - 22:04

Sinulle sanoisin että jos yhtään epäilet, niin meni tohtoriin ja sitä kautta selvitä asia.